« Tillbaka till artiklar
« Tillbaka till artiklar

Undvik dyra reparationer med regelbunden elbilsservice

Elbilar brukar beskrivas som i princip underhållsfria – en myt som kanske stämmer på soliga vägar i Kalifornien, men inte i vårt nordiska klimat. I Sverige och andra nordiska länder kan missuppfattningen leda till både dyra reparationer och säkerhetsproblem. Här listar bilexperten tre risker för nordbor som inte tar hand om elbilen.

Elbilsparken växer i Sverige. 72 procent av de personbilar som nyregistrerats hittills i år* drivs av el. 35 procent av de nyregistrerade bilarna är rena elbilar och 37 procent laddhybrider.

”Bör servas lika ofta som bensin- och dieseldrivna”

Elbilar kräver som regel mindre underhåll än bensin- och dieseldrivna – något som kan fresta bilägaren att helt hoppa över service. Men enligt Riksförbundet M Sverige, Sveriges största konsumentorganisation för bilister, stämmer det inte att en elbil skulle vara så gott som servicefri:
”Elbilen har fortfarande livsviktiga komponenter som bromsar, däck och hjulupphängningar som slits. Därför bör man serva en elbil ungefär lika frekvent som en förbränningsmotorbil. Skillnaden är bara att elbilsservicen är mindre tids- och arbetskrävande, vilket vanligtvis gör den billigare.” Läs mer här.

Magnus Fritz, bilservicechef på nordiska däck- och bilservicekedjan Vianor, instämmer:
"Myten om underhållsfria elbilar kommer främst från marknader med varmare klimat och jämna vägar. I Norden har vi vägsalt, kyla, snabba väderskiften och ojämna vägar – faktorer som sliter på elbilar och kräver särskild uppmärksamhet."
Här listar Magnus Fritz tre risker för svenska bilägare när elbilen inte servas regelbundet:

Tre risker med utebliven elbilsservice

 

1. Bromsarna kärvar och slits i förtid


Elbilar bromsar med hjälp av elmotorn, vilket minskar användningen av de mekaniska bromsarna. Det låter bra – men innebär att bromsarna inte "motioneras" och därför riskerar att kärva, särskilt i fuktigt och kallt klimat med ökad risk för rost. Det kan leda till längre bromssträckor och att bromsarna måste bytas i förtid.
"Att kolla bromsarna är extra viktigt för elbilar. Utan underhåll ökar risken för allvarliga fel, och bromsarnas livslängd kan halveras. Att byta bromsar är dyrt, det kan handla om många tusenlappar."

 

2. Slitage på fjädringssystemet


Elbilar är ofta tyngre än fossildrivna och har högt vridmoment – vilket belastar fjädringssystemet mer. I Norden förstärks slitaget av ojämna vägar med sprickor och hål, snö, grus och vägsalt. Dålig fjädring påverkar inte bara komforten, utan också däckens livslängd och bilens stabilitet i svängar och vid inbromsning.
"Många underskattar den ökade belastningen som elbilar utsätter fjädringssystemet för. Att kontrollera det regelbundet kan förebygga både olyckstillbud och däckbyten i förtid samt dyra reparationer" säger Magnus Fritz.

 

3. Skador på batteriet


Batteriet är elbilens dyraste komponent och ofta placerat under bilen, där det riskerar att träffas av stenar eller grus. I många modeller saknas skyddsplåtar. Även mindre skador kan få allvarliga följder, som kortslutning och i värsta fall brand.
"Skadorna syns inte alltid, men kan bli mycket kostsamma. Därför bör batteriets undersida kontrolleras regelbundet – särskilt efter en säsong då du kört mycket, som efter en bilsemester" menar Magnus Fritz.


För att skydda batteriet tipsar Magnus Fritz om att köra försiktigt på dåliga vägar och sänka farten vid gupp och trottoarkanter. Elbilens låga markfrigång gör den extra känslig för skador.

Minskade kostnader över tid


Elbilen har ingen växellåda som behöver service. Man slipper byta motorolja och oljefilter. Vad är det som måste bytas ut och fixas?
"Det är två saker. Bromsvätskan måste bytas, som regel vartannat år, och kupéfiltret bör bytas regelbundet, helst en gång om året."
"För övrigt handlar servicen om kontroller av batteriet, bromsarna och andra kritiska komponenter. Det handlar inte bara om körkomfort och säkerhet. Du hjälper till att bibehålla bilens prestanda och andrahandsvärde – samtidigt som kostnaderna för service minskar över tid" avslutar Magnus Fritz.

*1 januari till 31 juli 2025 var antalet nyregistrerade personbilar 158 660. Av dessa var 35 procent elbilar och 37 procent laddhybrider. Källa: Mobility Sweden.