B2B-nyheter

Här hittar du artiklar och nyheter från Vianors experter relaterade till däck och däckbranschen. Du kan också läsa om våra kunder och deras egna erfarenheter inom området.

– Det vi uppskattar mest med eVianor är enkelheten

Rena Bilberging måste kunna agera snabbt vid assistansuppdrag. Med eVianor kan de både beställa däck för lagerhållning och göra brådskande beställningar.

Det är vårvind i luften och solen värmer i ryggen medan hundratals bilar susar förbi på riksväg 3. Hos norska Rena Bilberging står fem bärgningsbilar redo om en olycka skulle ske – och inget uppdrag är för litet eller för stort. Driftchefen Stein Håvard Andraa berättar att de vanligaste skälen till att bilbärgning behövs är punktering, feltankning, trassel med batteriet eller motorproblem.

– Vi gör alla typer av service och reparationer på både däck och bilar. Till exempel däckreparationer för personbilar, lantbruksfordon, traktorer och släpvagnar, säger Stein Håvard Andraa.

För att kunna agera snabbt i situationer som kräver skyndsam assistans är Rena Bilberging beroende av att ha ett bra däcklager. På lagret måste det finnas vinter- och sommardäck i alla prisklasser och för olika behov.

Rena Bilberging har varit kund hos Vianor i mer än 20 år och var en av de första som började använda eVianor, webbportalen för B2B-kunder.

– Vi planerar och beställer däck för vår lagerhållning via eVianor. Där kan vi se priser och däcksortimenten som vi kan beställa, och också göra själva beställningen. Vi fyller vårt däcklager två gånger om året med eVianor, en gång före sommarsäsongen och en gång före vintersäsongen. Då ser vi över däcken på däckhotellet och beställer efter behov därefter.

Rune Nordby berättar att de även måste komplettera efter hand, eftersom det dyker upp brådskande lägen med kunder som behöver däck som inte finns i lager. Då beställer de däck till kunden via eVianor, för leverans från närmaste Vianor-verkstad eller för att hämta däcken själva. Om de hämtar själva kan de också beräkna leveranstiden.

Rune Nordby arbetar med kundservice och ansvarar för inköp och försäljning på Rena Bilberging. Han berättar att eVianor har hjälpt företaget att effektivisera sina processer.

– Det vi uppskattar mest med eVianor är enkelheten. Det sparar mycket tid och resurser att kunna beställa allt online. Vi kan sitta och gå igenom hela produktsortimentet och ta oss tid att bestämma vad vi vill ha, eller göra det väldigt snabbt om vi har en bilbärgningskund som behöver en viss produkt.

Bärgningsföretaget i Rena ligger närmast Vianor Elverum och har samarbetat nära med verkstaden, ofta dagligen. Med eVianors lagersaldofunktion går det att se tillgängligheten av däcken hos alla Vianor-anläggningar.

– Om däcken som vi behöver inte finns i Elverum kontrollerar vi andra verkstäder i närheten och beställer från den som har däcken i lager. Vi löser problemet lätt, i stället för att ringa fram och tillbaka för att hitta någon som kan hjälpa oss, säger Rune Nordby.

– Dagens privat- och företagskunder har många möjligheter, och om däckleveransen tar för lång tid vänder de sig någon annanstans. Därför är det så viktigt för oss på Rena Bilberging att kunna erbjuda en enkel och snabb lösning, avslutar han.