B2B-nyheter

Här hittar du artiklar och nyheter från Vianors experter relaterade till däck och däckbranschen. Du kan också läsa om våra kunder och deras egna erfarenheter inom området.

Förbered dig inför sommardäcksäsongen: kunskap om trenderna för olika däckstorlekar stöder affärsverksamheten

Att känna till trenderna för däckstorlekar hjälper återförsäljare välja produkter som motsvarar efterfrågan, vilket möjliggör både smidig kundservice och effektiv affärsverksamhet. Marknadsandelen för däckstorlekarna 195/65R15 och 205/55R16 som traditionellt varit betydande håller nu på att minska starkt. I framtiden kommer andelen att ersättas av allt fler 17" och 18" däckstorlekar.

En av orsakerna till detta är att OE-storlekarna för nya bilar hela tiden växer. Idag går de upp till 18". Förändringarna i vagnparken påverkar däckens produktblandning på eftermarknaden, och även UHP- och SUV-däck över 17" håller på att öka till andel i den totala försäljningen.

"Konsumentbeteendet ändras och man ser att gällande äldre bilar säljs mindre däckstorlekar och ofta väljs förmånligare däck. För nyare bilar är OE-storlekarna större och fler användare väljer premiumdäck", berättar Marika Päiväniemi, Vianors globala produktchef för personbil- och skåpbilsdäck.

"Ju dyrare produkt, desto större vinstmarginal för försäljaren. För att garantera vinstmarginalen är det viktigt att lagerhålla även de mest sålda UHP- och SUV-storlekarna", menar Päiväniemi.

Betydelsen av leverantörens flexibilitet ökar 

Enligt Marika Päiväniemi kommer däckåterförsäljare i framtiden att behöva flera däckstorlekar för att garantera en smidig kundservice. Samtidigt växer betydelsen av produktleverantörens snabba service- och leveransförmåga.

I sina egna servicecenter lagrar Vianor ett brett sortiment av däckstorlekar samt produkter i alla prissegment. I eVianor, Vianors webbutik för företagskunder, är det möjligt att se aktuellt lagersaldo. Vid behov kan produkter upphämtas från Vianors servicecenter, vars breda nätverk omfattar hela landet.

 

"Hämtning av produkter från lokala center är en tjänst som i framtiden säkert kommer att bli viktigare", menar Päiväniemi. "Då återförsäljarna kan beställa och hämta produkter flexibelt, är det enklare för dem att optimera sin egen säsong, och även däckens slutanvändare kommer att få sina produkter just då som de dem behöver."

Tidigare artiklar