B2B-nyheter

Här hittar du artiklar och nyheter från Vianors experter relaterade till däck och däckbranschen. Du kan också läsa om våra kunder och deras egna erfarenheter inom området.

Vad man ska tänka på när man förbereder sig för säsongen och ska sälja vinterdäck

När snön faller och vägarna blir isiga har alla bråttom att byta till vinterdäck. Vad måste däckverkstäderna ta hänsyn till för att säkerställa en framgångsrik säsong?

Även om många däckverkstäder nuförtiden har någon typ av system för att kontakta sina kunder i god tid innan säsongen börjar på allvar, är det ofta full rush när vintern kommer. Tomas Jansson, produktchef vid däck- och bilservicekedjan Vianor delar med sig av sina tips för en smidig och lyckad säsong.

Det kan vara svårt att ha rätt däck på lager när säsongen börjar, med tanke på alla tillgängliga dimensioner. Däckstorlekarna blir också större på nya bilar, vilket innebär att du måste hålla ett öga på trenderna för olika däckstorlekar. Detta ställer större krav på både däckverkstäderna men också på produktleverantörernas förmåga att ha tillräckligt med produkter i lager och leverera dem snabbt under säsongen.

“Utöver detta måste du lagerföra däck i olika priskategorier för att tillgodose kundernas olika behov. De flesta däckverkstäder gör beställningar i god tid före vintersäsongen, dels för att säkerställa produkttillgänglighet för sina kunder, dels för att kunna montera däck för däckhotellkunder i god tid innan de kommer till verkstaden för däckbyte,” säger Jansson.

Fokusera på kundens behov

En behovsanalys är alltid att föredra när man pratar med en kund. Att förstå vad kunden verkligen behöver är en förutsättning för att rekommendera rätt typ av däck och därmed bygga kundlojalitet med god service för att säkerställa att kunderna kommer tillbaka nästa säsong.

“En fråga som ofta ställs är om man ska rekommendera dubbdäck eller dubbfria däck. Det beror på om kunden är en erfaren förare eller inte, om bilen har fyrhjulsdrift, om kunden måste köra bilen varje dag oavsett väder eller om kunden kör på mindre vägar eller bara större motorvägar. Körs bilen av flera personer i hushållet? Fråga kunden. Svaren gör det lättare att rekommendera rätt typ av däck,” säger Jansson.

“Vid behov är det också bra att påminna kunderna om att det behövs både sommardäck och vinterdäck i de nordiska länderna. Att köra med vinterdäck på sommaren är nästan lika dåligt som att köra med sommardäck på vintern.”

Kundfördelar som försäljningsargument

Däcktillverkare kan ha vissa fördelar för användarna av deras produkter, vilket också är fördelaktigt för däckhandlare och däckverkstäder att använda som bra försäljningsargument. Dessutom finns det tillverkarspecifika däckegenskaper som kan användas för att sälja fler premiumprodukter.

Nokian Tyres Hakka-garanti är en unik service som kunder får när de köper Nokian Hakkapeliitta vinterdäck (eller Hakka sommardäck). Det enda kunden behöver göra är att aktivera det kostnadsfria Hakka-skyddet på Nokian Tyres webbplats. När Hakka-skyddet har aktiverats får kunden vägassistans och ett nytt kostnadsfritt däck om olyckan är framme och skadar ett däck så det inte kan repareras.

Nokian Tyres är den enda tillverkaren som tillverkar däck med aramidförstärkta sidoväggar. Aramidfibrer används också i skottsäkra västar, och fördelen med att ha aramidfibrer i däckens sidovägg är att däcket blir extremt slagfast, till exempel mot kantstenar och stenar. Alla Nokian Tyres SUV- och lastbilsdäck har aramidförstärkta sidoväggar.

Fler argument och produktutbildningar finns att hitta på Nokian Tyres eAcademy.

Tidigare artiklar

Månadens erbjudande - Hjulinställning

Varje månad får du som kund möjlighet att ta del av förmånliga erbjudanden på populära produkter eller tjänster. Nu i december har du möjlighet att boka hjulinställning till förmånligt pris!

Ta del av erbjudandet! ×