EU-däcketiketten förnyas

En reviderad version av EU-däcketiketten ska börja användas den 1 maj 2021. Det kommer att innebära flera ändringar av etikettens innehåll samt hur den ska visas. Vad innebär det för dig som däckåterförsäljare?

En reviderad version av EU-däcketiketten ska börja användas den 1 maj 2021. Det kommer att innebära flera ändringar av etikettens innehåll samt hur den ska visas. Vad innebär det för dig som däckåterförsäljare?

EU-däcketiketten har sedan 2012 varit obligatorisk på alla sommardäck, åretruntdäck och odubbade vinterdäck för personbilar, SUV:ar och skåpbilar som säljs i EU. Syftet har varit att med klassificering av de tre kriterierna bränsleförbrukning, våtgrepp och externt däckljud göra det lättare för förare att göra välgrundade val när de köper däck. Förnyelsen av etiketten syftar till att göra det ännu enklare att välja säkra och bränslesnåla däck. 

Vad är nytt på EU-däcketiketten från den 1 maj 2021?

  • Klassificering för våtgrepp och bränsleeffektivitet är förnyat
  • Markering av snögrepp och isgrepp
  • Inkluderar däck till lastbil och buss

På den nya etiketten finns samma tre klassificeringar som tidigare. Klasserna våtgrepp och bränsleförbrukning förnyas dock så att de liknar klassificeringen av t.ex. vitvaror. De tomma klasserna tas bort och skalan går från A till E. Dessutom införs ett nytt sätt att ange däckljudklass med bokstäver från A till C, men decibelnivån står kvar som tidigare.  

Utöver de gamla klasserna tillkommer Grepp på snö och Grepp på is på den nya etiketten. Ett däck som är godkänt för svåra snöförhållanden får märkningen Grepp på snö och ett däck som klarar den internationella testmetoden för isgrepp får märkningen Grepp på is. 

Den nya etiketten har en QR-kod som kan skannas och leder till mer information om däcket i EPREL, European Product Registry for Energy Labelling. Däcketiketten kan också laddas ned från EPREL och skrivas ut. 

Användningen av den fysiska etiketten på däckens mönsteryta kommer att utökas till att även omfatta lastbils- och bussdäck, för vilka klassningsuppgifter hittills bara har krävts i marknadsföringsmaterial och tekniska specifikationer. Märkning gällande grepp på is gäller inte lastbils- och bussdäck.

Varför förnyas däcketiketten? 

  • Högre trafiksäkerhet: Med den nya märkningen för grepp på snö respektive is blir det lättare för förare i områden med svåra vinterförhållanden, t.ex. de nordiska länderna, att köpa säkrare däck för vinterväglag.
  • Lägre utsläpp: Den nya etiketten kan hjälpa förare att välja mer bränsleeffektiva däck och på det sättet minska utsläppen från trafiken.

Vad behöver du göra?

Enligt de nya reglerna ska etikettinformationen visas tydligt på ditt försäljningsställe. Om däcket inte finns fysiskt tillgängligt i butiken ska informationen tillhandahållas digitalt. 

Observera att däck som släpps ut på marknaden av leverantören före den 1 maj 2021 inte behöver märkas om. Under en tid kommer både gamla och nya etiketter att förekomma på däck på marknaden.

Artiklar
27.09.2022

Regummeringen av lastbilsdäck minskar koldioxidavtrycket betydligt – ett nyproducerat däck har nästan fyra gånger högre utsläpp

Läs mer
Artiklar
14.06.2022

Innovativa produktnyheter och ett brett utbud av däck inför den kommande vintern

Läs mer
Artiklar
13.06.2022

36 år i däckbranschen – en titt i backspegeln och en spaning in i framtiden

Läs mer

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.