För lågt lufttryck är en vanlig orsak till däckskador på lätta lastbilar. Alla känner inte till att däck på lätta lastbilar ska ha högre lufttryck. Rätt lufttryck förbättrar både körsäkerheten och ökar livslängden på däcken. Även däckkonstruktionen och rätt förvaring av däcken mellan säsongerna påverkar livslängden på däcken.
För lågt lufttryck i förhållande till belastningen är ofta orsaken till skador på däckets konstruktion och fotområde. För lågt lufttryck gör däcket för elastiskt under belastning vilket gör att däckkonstruktionen blir för varm. Däcket slits också snabbare.
Det är en överraskning för många att däck på en lätt lastbil ska ha högre lufttryck. Till exempel den mycket vanliga däckdimensionen 235/65 R16 C ska ha ett lufttryck på 575 kPa när fordonet är maximalt lastat. Som jämförelse har ett personbilsdäck i dimensionen 205/55 R16 en lufttrycksrekommendation på 220 – 230 kPa. Märkningen för det rekommenderade lufttrycket anges ofta på förarsidans dörrsida eller på tanklockets insida.
Utöver däckets livslängd påverkar lufttrycket även körsäkerheten, bränsleförbrukningen och miljövänligheten. Om lufttrycket är för lågt så är det svårare att hantera bilen vid extrema situationer, bränsleförbrukningen ökar och däckens livslängd förkortas avsevärt. Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden.
På grund av högre lufttryck rekommenderas att ventilerna på däck för lätta lastbilar ska vara metallventiler.
Material påverkar däckets slitstyrka
Ibland ser man att en lätt lastbil har däck som är avsedda för personbilar men det är viktigt att lätta lastbilar har C-däck som är speciellt utvecklade för dessa fordon. Stomkonstruktionen, stålbältespaketet under slitbanan och gummiblandningen på däck för lätta lastbilar är mer slitstarka och skräddarsydda för mer krävande bruk. De robusta däcken för lätta lastbilar har också lägre värmeutveckling vilket minskar risken för däckskador.
Vid köp av däck till lätta lastbilar bör man också uppmärksamma vilka material däcket innehåller och hur slitstarkt det är. Nokian Tyres Hakka och Hakkapeliitta däck för lätta lastbilar har förstärkta däcksidor som innehåller Aramid-fiber. Även flygplans- och militärindustrin använder Aramid-fiber.
Aramid-förstärkta däcksidor ger bra skydd mot stick- och skärskador och ger betydligt bättre skydd än ett vanligt däck om man till exempel råkar köra i ett djupt hål på vägen eller på en trottoarkant. Aramid-fiber skyddar mot allvarliga skador och den kan också hindra en del skador.
Kom ihåg att kontrollera även slitbanan
Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter och vinterdäck minst 3 millimeter men säkerhetsegenskaperna försämras betydligt när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter. Speciellt ökar risken för vattenplaning och även bromssträckan blir längre på vått väglag när sommardäcken är slitna.
Lätta lastbilar körs ofta dagligen och det blir många mil. Därför är det bra att skifta hjulen så att framdäck flyttas till bakaxeln och bakdäck fram åtminstone en gång under säsongen. På det sättet slits däcken mer jämnt och körresultatet blir bättre. Däcken på drivaxeln slits vanligtvis snabbare än däcken på frirullande axeln. Det går att spara en hel del pengar när däcken skiftas regelbundet och de kan användas optimalt.
Även förhållandena där däcken förvaras mellan säsongerna påverkar deras livslängd. Förvaringen bör ske i ett mörkt, svalt och torrt utrymme inomhus. Till exempel UV-ljus eller fel temperatur kan försämra däckens gummiblandning. Många förvarar sina däck på ett däckhotell som har optimala förvaringsförhållanden. Ofta ingår också tvätt och kontroll av däcken i priset för förvaringen.