Optimal produktivitet och kostnadseffektivitet för Benders med Maxam-däck

Benders, ett ledande företag inom byggmaterial, använder Maxam-däck på sina entreprenadmaskiner i Bohusgranit. Anders Johansson, fordonsansvarig på Benders, och Martin Karlsson, Segmentschef på Vianor, delar med sig av sina insikter och erfarenheter kring Maxam-däcken.

I Bohusgranit körs maskinerna inte i tusentals timmar som på andra platser; slitaget sker främst på grund av skärsår på däckens sidor. För Benders är detta det största problemet, eftersom mönstret på däcken inte slits ut lika snabbt som materialet på sidorna skärs sönder. Trots detta har Maxam-däcken visat sig vara minst lika robusta och komfortabla som tidigare använda fabrikat.
  

Hög kvalitet till rätt pris 

En av de främsta anledningarna till att Benders valde Maxam-däck var den betydande prisskillnaden. Trots att priset nästan halverats har prestandan inte påverkats. Maskinförare rapporterar att Maxam-däcken ger en fast och stabil känsla vid körning, vilket är avgörande för att upprätthålla både produktivitet och säkerhet. Tidigare däck var mjukare, vilket ledde till en svampig gång på hjullastarna, Maxam-däcken levererar stabilitet och komfort enligt önskemål. Dessutom fungerar de utmärkt som allrounddäck, även under vintern, vilket eliminerar behovet av däckbyten inför vintersäsongen. 

Den lägre kostnaden för Maxam-däcken har också möjliggjort för Benders att investera i reservdäck, något som tidigare inte var ekonomiskt försvarbart på grund av de höga priserna. Detta förhindrar att verksamheten stannar upp på grund av däckproblem. 

"Nu har vi även köpt in reservhjul, vilket gör att vi kan ta av däck som är skadade eller har skärsår i tid. Dessa skickas till fabriken hos Vianor för reparation och lagras där, så att vi kan använda dem igen och förlänga deras livslängd. Tidigare har vi inte haft den här möjligheten." 

För Anders, Benders och Bohusgranit är det avgörande att minimera stilleståndstiden. Kombinationen av Maxam-däck och Vianors serviceoptimering har effektivt reducerat dessa stopp, vilket i sin tur förbättrar produktionen och sänker kostnaderna.

En bild från Bohusgranit där Benders använder Maxam-däcken.


Vianor spelar en betydande roll i Benders beslut att byta till Maxam-däck
  

När Anders på Benders ser tillbaka på tiden innan Vianor kom in i bilden, minns han hur de brukade hantera däck på samma sätt som på personbilar. De satte på nya däck och körde tills mönstret var utslitet. Men denna metod fungerade inte för deras maskiner, där diametern och rullningsomkretsen spelar en avgörande roll. Det var en lärdom som blev smärtsamt tydlig när en skillnad på mer än 5 % i rullningsomkretsen riskerar att skada drivlinan på maskinerna.  

Allt förändrades när Martin Karlsson från Vianor kom in i bilden för tre år sedan. Med sin omfattande kunskap och praktiska erfarenhet hjälpte han Benders att förstå att de behövde tänka om helt kring däckhanteringen. Detta förändrade hela deras arbetssätt och förbättrade deras däckhantering avsevärt.  

“Vi har också haft förmånen att besöka Vianor för genomgångar och utbildningar. Där har vi lärt oss om däckens funktion, hur mycket luft vi tappar per dygn och vikten av regelbundna kontroller. Dessa insikter har varit avgörande för oss. Vianor delar inte bara med sig av sin expertis teoretiskt, utan arbetar också praktiskt tillsammans med oss ute på fältet, vilket är ovärderligt,” berättar Anders.  

I takt med att samarbetet vuxit, märkte Anders hur de blev bättre på att underhålla däcken på sina maskiner och säkerställa deras långsiktiga funktion och prestanda. De började övervaka däcktrycket och mönsterdjupet noggrannare och jobbar aktivt med körbeteenden.  

“Vi är nu bättre rustade att maximera driftuttaget på däcken och säkerställa vår produktivitet. Vianor förtjänar verkligen beröm för sitt arbete och vi ser fram emot att fortsätta detta framgångsrika samarbete.”

En viktig del av Vianors arbete var däckuppföljningen. Martin och hans team på Vianor besöker alla Benders produktionssajter och bergtäkter. De kontrollerar lufttryck och mönsterdjup, undersöker däckens skick och gör okulära besiktningar för att identifiera sprickor på fälgar och dåliga ventiler. Resultatet blir detaljerade rapporter som hjälper Anders att planera däckinköp och optimera användningen av reservhjul.  

Den mobila servicehubben, en fullutrustad lastbil med kran, möjliggör snabb hjälp med kort varsel.  

"När vi får en punktering och maskinen står på ett dåligt ställe i vår produktion, ringer vi Vianor. Inom ett par timmar är de på plats och hjälper oss att laga eller skifta däcket, vilket förkortar produktionsstopp," berättar Anders. Tack vare det framgångsrika samarbetet med Vianor beslutade Benders att implementera liknande lösningar över hela sin verksamhet. Genom att fortsätta stärka samarbetet kan Benders säkerställa att deras däck alltid är i bästa möjliga skick.


Maxam satsar på utvecklad teknologi och högklassig produktion. Maxam erbjuder en rad högkvalitativa däck för olika användningsområden. Hitta dina Maxam-däck här.

 

Har du några frågor?

Kontakta våra säljare här

Mer referenser

Styrka och grepp i alla situationer med Nokian Tyres Ground King däck

Krävande specialtransporter sliter på däcken – ett lämpligt däck motstår slitage och ger god dragkraft

Slitstarka lastbilsdäck med bra förhållande mellan pris och kvalitet

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.