VIANOR INTEGRITETSPOLICY
31.3.2025
INTRODUKTION
Personuppgifterna kan komma att användas inom ramen för Vianors verksamhet, t. ex. som underlag för marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling samt statistik. Vianor kan också, om direktreklamspärr inte har begärts, komma att använda uppgifterna för marknadsföringsändamål. Vianor förbehåller sig rätten att när som helst, utan förvarning, uppdatera vår integritetspolicy varför vi rekommenderar våra myVianor-medlemmar att regelbundet läsa igenom våra användarvillkor.
Denna Integritetspolicy beskriver hur Vianor i sina företagssammanhang behandlar kunders och företagskontakters (”kunder”) personuppgifter. Skydd av kunders sekretess är viktigt för oss. Vianor är förpliktigat att behandla personuppgifter transparent och i enlighet med gällande dataskyddslagar.
PERSONUPPGIFTSANSVARIG OCH KONTAKTINFORMATION
Vianor AB är datauppgiftsansvarig för våra kunders personuppgifter. Alla frågor angående personuppgifter kan skickas till oss:
Vianor AB
c/o Nokian Tyres plc
Privacy
Pirkkalaistie 7
37100, Nokia, Finland
[email protected]
SYFTET MED BEHANDLING, TYPER AV PERSONUPPGIFTER OCH LAGLIG GRUND
KONSUMENTKUND
Personuppgifter samlas primärt in i samband med att vi levererar våra produkter och tjänster, när kunder registrerar sig för våra digitala tjänster, börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev eller deltar i våra enkäter och tävlingar. Personuppgifter kan även erhållas och härstamma från användning av onlinetjänster. Vi samlar in personuppgifter för följande syften:
- För att sälja och leverera våra tjänster så som däckhotells bil- och däcktjänster.
För att sälja och leverera våra tjänster så som däckhotells bil- och däcktjänster.Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, information relaterad till tjänster, orderinformation, fordons- och däckinformation, myVianor-kontoinformation och webbidentifierare. - För att sälja och leverera våra produkter till kunder via onlineshop.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, information relaterad till tjänster, orderinformation, fordons- och däckinformation, myVianor-kontoinformation och webbidentifierare. - För att marknadsföra våra produkter och tjänster till kunder.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare, beteendeinformation och andra uppgifter som har betydelse för eller härstammar från andra uppgifter vi samlar in. Insamlade personuppgifter behandlas ytterligare för att skapa riktade målgrupper och erbjuda riktat innehåll. Riktat innehåll är alltid baserat på segment eller målgrupper och inte på våra kunders individuella beteende. Mer information om hur vi hanterar cookies finns tillgänglig på vår hemsida. - För att organisera dragningar och tävlingar
Kunders kontaktinformation behandlas för detta syfte. - Att tillhandahålla kundtjänst såsom kundkommunikation och hantera kundfeedback och klagomål
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, fordons- och däckinformation, orderinformation, information relaterad till tjänster, kundfeedback och klagomålsrelaterad information. Telefonsamtal till kundtjänst spelas in för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten. - För att utveckla våra produkter och tjänster baserat på våra kunders feedback, produktrecensioner och onlineaktiviteter.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, fordons- och däckinformation, kundfeedback, kundkommunikation, webbidentifierare, information om terminalutrustning, beteendeinformation och andra uppgifter som kan ha betydelse. Vanligtvis aggregeras data eller anonymiseras på annat sätt för sammanställning av företagsstatistik och -rapporter samt produktutveckling. Mer information om hur vi hanterar cookies finns tillgänglig på vår hemsida. - För att tillhandahålla och hantera myVianor-tjänster
För detta syfte behandlar vi kunduppgifter och information relaterad till myVianor-tjänsten, såsom kontaktuppgifter, inloggningsuppgifter, köphistorik, bokningshistorik och fordons- och däckinformation samt information relaterad till marknadsföringstillstånd. - Att fullfölja lagstadgade åtaganden och alla andra officiella regler och regelverk
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar all relevant information kring ett lagstadgat krav.
Laglig grund för hantering av våra konsumentkunders personuppgifter är alltid något av följande:
- Samtycke
När det gäller prenumeration på nyhetsbrev samlar vi endast in personuppgifter om en kund har gett sitt samtycke till det. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått. Laglig grund för behandling av våra kunders personuppgifter är samtycke även när de behandlas i syfte att organisera dragningar och tävlingar. - Kontrakt
Vi behandlar våra konsumentkunders personuppgifter enligt kontrakt när vi behandlar dem med syfte att sälja och leverera våra tjänster och produkter eller att tillhandahålla MyVianor-kundportalen. - Lagliga förpliktelser
När det gäller att uppfylla våra lagliga förpliktelser är den lagliga grunden till att behandla uppgifter vår lagliga förpliktelse. - Legitimt intresse
Laglig grund för behandling av våra kunders personuppgifter är vårt legitima intresse för att utveckla våra produkter, för att tillhandahålla kundtjänst och för att marknadsföra våra produkter och tjänster.
För att säkerställa att det föreligger en viktig och relevant relation mellan Vianor och en kund och för att visa att vårt legitima intresse inte orsakar något betydande intrång i våra kunders privatliv eller någon annan otillbörlig inverkan på intressen och rättigheter har vi utvärderat insamlingen med balanseringstester. Mer information om balanseringstesterna kan begäras genom att kontakta [email protected].
SYFTET MED BEHANDLING, KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER OCH LAGLIG GRUND
KUNDER – FÖRETAGSKONTAKTER
Personuppgifter inhämtas primärt i situationer när en företagskund har köpt produkter eller tjänster från Vianor eller när en företagskund har registrerat sig för våra digitala tjänster. Personuppgifter behandlas för följande syften
- För att sälja och leverera våra tjänster
För att sälja och leverera våra tjänsterPersonuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, information relaterad till tjänster, fordons- och däckinformation, orderinformation, webbidentifierare och eVianor-kontorelaterad information. - För att sälja och leverera våra produkter
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, orderinformation och eVianor-kontoinformation. - För att marknadsföra våra produkter och tjänster till våra företagskunder.
Kunders kontaktinformation behandlas för detta syfte. - För att organisera och hantera kundevent och branschmässor
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, reseinformation och kostinformation. - Att tillhandahålla kundtjänst såsom kundkommunikation och hantera kundfeedback och klagomål
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, tjänsteinformation, fordons- och däckinformation och orderinformation. Telefonsamtal till kundtjänst spelas in för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten. - För att utveckla våra produkter och tjänster baserat på våra kunders feedback, produktrecensioner och onlineaktiviteter.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, fordons- och däckinformation, kundfeedback, produktrecensioner, webbidentifierare, beteendeinformation och andra uppgifter som kan ha betydelse. Vanligtvis aggregeras data eller anonymiseras på annat sätt för sammanställning av företagsstatistik och -rapporter samt produktutveckling. Mer information om hur vi hanterar cookies finns tillgänglig på vår hemsida. - För att hantera Vianor partnerprogram
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation och partnerskapsrelaterad information. - Att fullfölja lagstadgade åtaganden och alla andra officiella regler och regelverk
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar all relevant information kring ett lagstadgat krav.
Laglig grund för hantering av våra företagskunders personuppgifter är alltid något av följande:
- Samtycke
När det gäller prenumeration på nyhetsbrev samlar vi endast in personuppgifter om en kund har gett sitt samtycke till det. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått. - Lagliga förpliktelser
När det gäller att uppfylla våra lagliga förpliktelser är den lagliga grunden till att behandla uppgifter vår lagliga förpliktelse. - Legitimt intresse
Laglig grund för behandling av våra företagskunders personuppgifter är vårt legitima intresse för att tillhandahålla och utveckla våra produkter, för att tillhandahålla kundtjänst, att leverera, sälja och marknadsföra våra produkter och tjänster och för att organisera och hantera kundevent och branschmässor.
För att säkerställa att det föreligger en viktig och relevant relation mellan Vianor och en kund och för att visa att vårt legitima intresse inte orsakar något betydande intrång i våra kunders privatliv eller någon annan otillbörlig inverkan på intressen och rättigheter har vi utvärderat insamlingen med balanseringstester. Mer information om balanseringstesterna kan begäras genom att kontakta [email protected].
FLYTTNING OCH UTLÄMNANDE AV PERSONUPPGIFTER
Flyttning av personuppgifter
Vianor använder underleverantörer och tjänsteleverantörer för att driva vårt företag effektivt. Exempelvis använder vi underleverantörer för att sköta kampanjer och direktmarknadsföring eller tjänsteleverantörer för betalnings- och fakturahantering.
Behandlingen av personuppgifter avseende våra underleverantörer är alltid bemyndigad av oss och den andra parten kommer bara att agera på uppdrag av oss som personuppgiftsansvarig. Sådan behandling är skyddad med kontrakt för att försäkra att våra tjänsteleverantörer och partners behandlar våra konsumentkunders personuppgifter i enlighet med lagar och god tillämpning av databehandling.
Om någon av våra underleverantörer eller tjänsteleverantörer är baserade utanför Europeiska Unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA) försäkrar vi adekvat skyddsnivå för våra kunders personuppgifter genom att använda standardmässiga kontraktsmodellklausuler som är godkända av Europeiska kommissionen eller annan mekanism i enlighet med gällande lagstiftning.
Utlämnande av personuppgifter
Vi lämnar endast ut personuppgifter om det är absolut nödvändiga för att foga sig med lagenliga krav. T. ex. vid fordonsinspektion kan vi behöva lämna ut relevant information till tillsynsmyndigheter.
Personuppgifter lämnas ut när våra tjänster tillhandhålls i samarbete med våra partners så som i samarbete med ett biluthyrningsföretag.
Vianor är en del av Nokian Tyres Group och vi kan ibland lämna ut personuppgifter till andra företag inom Nokian Tyres Group. Detta sker vanligtvis för kundtjänständamål, hantering av kundrelationer och marknadsföring.
Om vi säljer, går samman med eller på annat sätt omorganiserar våra affärsverksamheter eller -tillgångar behöver vi lämna ut våra kunders personuppgifter till en köpare eller en eventuell säljare eller köpare av sådant företag eller tillgång i enlighet med gällande lagar. I sådana fall behandlar vi personuppgifter baserat på vårt legitima intresse för att säkerställa vår företagskontinuitet. Om en kund invänder mot sådan behandling kan köparen av vårt företag inte tillhandahålla tjänster längre.
SÄKERHET FÖR PERSONUPPGIFTER
Vi använder tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa säkerheten för personuppgifter när det gäller förlust, missbruk eller annan liknande olaglig åtkomst. Sådana metoder innefattar användande av brandväggar, krypteringstekniker och säkra serverlokaler. Åtkomst till personuppgifter utgår från en ”need-to-know basis” och kontrolleras av systemåtkomsträttigheter och genom beviljande och reglering av åtkomsträttigheter.
I händelse av missbruk av personuppgifter kommer vi att meddela lokala tillsynsmyndigheter och de personer vars personuppgifter kan ha blivit felaktigt hanterade, i enlighet med gällande lagstiftning.
DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER
Som ansvarsfullt företag vill vi vara öppna och transparenta i behandlingen av våra kunders personuppgifter. Det betyder att vi ger våra kunder möjlighet att kontrollera behandlingen av personuppgifterna.
Åtkomsträttighet. Kunder har rätt att få en bekräftelse på att vi behandlar deras personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar samt få en kopia av deras personuppgifter.
Rättighet till rättelse. Om personuppgifterna för våra kunder är inkorrekta och inte kompletta har kunderna rätt att begära rättelse eller komplettering av sina uppgifter.
Rättighet att begränsa behandling. Kunder har rättighet att begära begränsning genom att bestrida riktigheten i sina personuppgifter. I en sådan situation begränsas behandlingen under den tid det tar att verifiera riktigheten i personuppgifterna.
Rättighet att invända. Kunder har rättighet att invända mot behandling av deras personuppgifter. Våra kunder har när som helst rättighet att invända mot behandling av deras personuppgifter i direktmarknadsföringssyfte.
Rättighet att bli bortglömd. Kunder har rättighet att begära att deras personuppgifter raderas. I vissa fall kan det fortfarande finnas ett övergripande syfte för att behandla och behålla personuppgifter, t. ex. för att fullfölja lagliga krav eller för garantiändamål.
Rättighet att flytta uppgifter. Kunder har rätt att begära ut sina personuppgifter i maskinläsbart format i situationer där vi behandlar personuppgifter baserat på kontrakt eller samtycke. Detta gäller endast för personuppgifter kunderna har tillhandahållit.
Rättighet att dra tillbaka samtycke. Kunder har rättighet att dra tillbaka sitt samtycke närsomhelst. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått.
Alla frågor eller förfrågningar kring ovan nämnda rättigheter kan skickas via e-post till [email protected].
Om kunder anser att behandling av personuppgifter kränker deras rättigheter kan kunden kontakta tillsynsmyndigheten och lämna in en klagan på vår behandling av personuppgifter.
LAGRINGSPERIODER
Personuppgifter lagras så länge det behövs för det syfte de samlades in eller tills vi mottar en förfrågan om radering – såvida vi inte har lagliga krav att behålla dem längre. Lagringsperioden för personuppgifter bestäms av följande kriterier:Personuppgifter lagras så länge det behövs för det syfte de samlades in eller tills vi mottar en förfrågan om radering – såvida vi inte har lagliga krav att behålla dem längre. Lagringsperioden för personuppgifter bestäms av följande kriterier:
- Om en kund har ett konto hos oss lagrar vi personuppgifter så länge kontot är aktivt eller så länge det behövs för att tillhandahålla tjänster till kunder eller så länge som vi är skyldiga enligt lag.
- I syfte att organisera tävlingar och dragningar kommer personuppgifter att lagras tills tävlingen är över och alla därpå följande åtgärder har utförts. Mer information om lagringsperioder tillhandahålls i tävlingsvillkoren.
- När en kund prenumererar på att få marknadsföringskommunikation behandlar vi personuppgifter för dessa syften så länge som prenumerationen pågår. Om en kund drar tillbaka till samtycke slutar vi att behandla deras personuppgifter omedelbart.
Alla frågor angående lagringstider för kunders personuppgifter kan skickas via e-post till [email protected].
UPPDATERINGAR AV DENNA INTEGRITETSPOLICY
Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster och denna integritetspolicy är föremål för ändringar. Ändringar kan också bero på ändrad lagstiftning. Vi rekommenderar våra kunder att återkomma till denna integritetspolicy med jämna mellanrum för att hålla koll på eventuella ändringar.