Däckoptimering förbättrar bränsleeffektiviteten

Normalt är bränsle den största kostnaden för transportföretag näst efter lönerna. Bränsleförbrukningen påverkar också utsläppen från trafiken. Eftersom däckens rullmotstånd har en direkt inverkan på bränsleförbrukningen kan det gå att både spara pengar och värna miljön genom att uppmärksamma däcken under fordonet.

Normalt är bränsle den största kostnaden för transportföretag näst efter lönerna. Bränsleförbrukningen påverkar också utsläppen från trafiken. Eftersom däckens rullmotstånd har en direkt inverkan på bränsleförbrukningen kan det gå att både spara pengar och värna miljön genom att uppmärksamma däcken under fordonet.

Klimatförändringarna påverkar i allt högre grad körningen, och utsläppsminskning är en jättetrend. Många transportföretag axlar sitt ansvar och förbättrar verksamheten för att göra den mer miljövänlig. Däcken spelar en central roll i detta, eftersom rullmotstånd bidrar till koldioxidutsläppen från trafiken.

Ett fordons rullmotstånd är en kombination av flera faktorer, bland annat luftmotstånd, hastighet, belastning, internt motstånd i fordonet och rullmotståndskraft i däcken. I fråga om däckens inverkan på rullmotståndet är den största faktorn friktionen mellan däcket och vägen. Andra faktorer, som luftmotstånd och slirning, har inte lika stor inverkan.

”Slitbanan står för mer än en tredjedel av den totala energiförlusten i ett däck, vilket innebär att däckets slitbanemönster är avgörande när man talar om energibesparing och utsläppsminskning. Och ju fler däck fordonet har, desto större inverkan har de på det totala motståndet”, säger Ulf Neckmar Product Manager hos Vianor Skandinavien

Spara bränsle med lättrullande däck

På en typisk lastbil kan däckens inverkan på bränsleförbrukningen överstiga 30 %. Om däckens rullmotstånd minskas med 10 % kan bränsleförbrukningen därmed minska med mer än 3 %.

”Om du använder premiumdäck som är konstruerade för att ge lågt rullmotstånd kan du på kort tid spara in prisskillnaden mot billiga däck. Regummerade premiumdäck har samma mönsterdesign som nya däck och är värda att överväga när du fattar beslut om däckköp. På så sätt är regummerade däck miljövänliga, och tillverkningen av dem förbrukar mindre råmaterial och energi än tillverkningen av nya däck”, säger Ulf Neckmar

”Premiumdäck som är konstruerade för att ge lågt rullmotstånd kostar mer än budgetdäck, men den investeringen lönar sig eftersom bränslekostnaderna minskar. Du kan spara in prisskillnaden på kort tid”, säger Ulf Neckmar.

Säkerställ att du har optimala däck för varje axel och rätt däcktryck

Lastbilarnas bränsleekonomi har utvecklats påtagligt.  På 1960-talet var den normala bränsleförbrukningen för ett 40-tonsfordon upp till 60 l/100 km. I dag är förbrukningen lägre än 30 l/100 km.

Lättrullande däck har bidragit till förändringen, men om däcktrycket är fel kan du förstöra bränsleekonomin även med rätt däck. 30 % minskning av däcktrycket kan öka rullmotståndet med 15 %.

”Fel däcktryck kan även förstöra däcken, så det är smart att investera i TPMS”, säger Ulf Neckmar.

Det är också värt att nämna att däck som används på olika axlar bidrar olika till bränslebesparingen. Vidare har breda enkeldäck och däck konstruerade för långa körningar på väg lägre rullmotståndsvärden, medan till exempel drivdäck för byggfordon kan ha dubbelt så höga värden. Detta beror robustheten och olika greppegenskaper.

”De största besparingarna kan göras på trailerdäck, eftersom de kan bidra med 50 % till hela fordonets värden. För att uppnå maximal bränslebesparing är det viktigt att däcken i alla positioner är optimerade”, säger Ulf Neckmar.

 

Behöver du rekommendationer om bränsleeffektiva däck? Vi hjälper dig gärna. Kontakta din lokala Vianor säljare.

Artiklar
03.04.2024

Hur man väljer rätt däck till företagets elbil

Läs mer
Artiklar
30.01.2024

Minska vinterolycksriskerna vid yrkeskörning

Läs mer
Artiklar
30.11.2023

Ekonomisk elbilskörning sparar pengar för företaget

Läs mer

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.