Säkra och effektiva OTR-däcktjänster ute på plats med toppmoderna verktyg

Arbete med OTR-däck kan vara tidskrävande och farligt, eftersom de största OTR-däcken är lika höga som en elefant och även har liknande vikt. Vianor utvecklar fortlöpande sina OTR-däcktjänster för att göra dem effektiva och säkra samt för att kunna erbjuda kunderna bästa möjliga tjänster.

Arbete med OTR-däck kan vara tidskrävande och farligt, eftersom de största OTR-däcken är lika höga som en elefant och även har liknande vikt. Vianor utvecklar fortlöpande sina OTR-däcktjänster för att göra dem effektiva och säkra samt för att kunna erbjuda kunderna bästa möjliga tjänster.

OTR-däck är stora, tunga och svåra att hantera, men med moderna verktyg är det möjligt att erbjuda effektiva OTR-däcktjänster och undvika risken för att skador ska uppstå genom att däcken exploderar eller faller. Eftersom både säkerheten och en utmärkt kundupplevelse spelar centrala roller i all Vianors verksamhet var det ett naturligt steg framåt att ta sådana verktyg i bruk.

Verktyget kan inte bara lyfta och flytta däck, utan kan också användas för att montera OTR-däck utan att fälgarna behöver demonteras från maskinen. Det sparar inte bara mycket tid som förkortar kundens driftstopp avsevärt, utan ökar också säkerheten för däckmontörerna, särskilt om förhållandena på platsen är svåra.

Vianor Norge utrustade sin första lastbil med däckhanterare i början av 2020 och den var klar för användning ute på fältet i maj 2020. Samma typ av verktyg blir snart klart att tas i bruk också i Finland. Slutliga kontroller pågår och organisationen utbildas för att kunna utföra tjänsterna säkert och effektivt när verksamheten drar igång.

Redan nu har Vianor planer på att öka antalet servicebilar med däckhanterare i hela Norden.

Däckhanteraren gör kundens driftstopp betydligt kortare

Även Vianors specialister på däck för tunga fordon som har arbetat med OTR-däck ute i fält i många år är förväntansfulla inför det nya verktyget. Det hanterar däck upp till 27.00x49 med maximal diameter på 2 700 mm.

”En av de första testerna med däckhanteraren gjordes med 23.5R25-däck. Tiden som krävdes för att montera fyra nya däck var förvånansvärt nog bara en timme, vilket är betydligt kortare tid än det brukar ta”, säger Kjell Vidar Aaserud, Heavy Tires Product Manager på Vianor AB.

Testet gjordes med två utbildade servicemedarbetare – en operatör som skötte däckhanteraren och en serviceman som tog hand om övriga uppgifter.

Första gången däckhanteraren användes ute på fältet i Norge var vid ett vägbygge i Grimstad, där nya E18 byggs. Sedan dess har verktyget använts regelbundet.

”Hittills har vi bara sett fördelar. Det är lätt att lasta däck på lastbilen när du ska åka ut på plats och stödet är mycket bra när du trycker på vulsten utifrån, liksom under monteringen av o-ringen och säkerhetsringar”, säger Kjell Vidar Aaserud.

Även om däckhanteraren underlättar arbetet krävs kompetens för att använda den säkert och effektivt. Utbildning om hur verktyget används är nödvändig för att personalens och utrustningens säkerhet och effektivitet under arbetet alltid ska vara säkerställd.

 

Behöver du OTR-däcktjänster ute på din anläggning? Kontakta ditt lokala Vianor-säljteam för att få veta mer om våra tjänster!

Artiklar
03.04.2024

Hur man väljer rätt däck till företagets elbil

Läs mer
Artiklar
30.01.2024

Minska vinterolycksriskerna vid yrkeskörning

Läs mer
Artiklar
30.11.2023

Ekonomisk elbilskörning sparar pengar för företaget

Läs mer

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.