Vid Nokian Heavy Tyres nya testanläggning går det att genomföra en ännu mer omfattande testning

På Nokian Heavy Tyres testanläggning, som öppnades 2020, har testkapaciteten uppgraderats till en helt ny nivå. För däckanvändarna kommer arbetet som utförs på testanläggningen att leda till ett bredare produktsortiment och ännu bättre produkter.

På Nokian Heavy Tyres testanläggning, som öppnades 2020, har testkapaciteten uppgraderats till en helt ny nivå. För däckanvändarna kommer arbetet som utförs på testanläggningen att leda till ett bredare produktsortiment och ännu bättre produkter.

Testningen är en del av arbetet med att utveckla säkra och mer effektiva däck för tunga fordon. I arbetet med att utveckla nya däckprodukter är testningen helt avgörande eftersom den bevisar att konstruktionsberäkningarna stämmer (eller inte stämmer) och hjälper till att snabbt få ut nya produktidéer på marknaden. Den nya anläggningen på närmare 4 000 m2 är en stor förbättring både vad gäller mängden tester och kvaliteten på testerna.

Den ökade automatiseringsgraden och kapaciteten gör det möjligt att utföra en mer mångsidig testning, vilket i slutänden gynnar slutanvändarna, exempelvis i form av ökad körkomfort. Efter att däcken har testats noggrant kan slutanvändarna fokusera på sitt eget arbete utan att behöva oroa sig för däcken.

Matti Kaunisto, Product Development Manager vid Nokian Heavy Tyres, berättar om de olika skedena i testprocessen.

– Testprocessen börjar alltid med att däcket monteras på fälgen. Därefter görs en så kallad grundläggande mätning, vilket innebär att däckets diameter och totala bredd mäts. Efter den grundläggande mätningen fortsätter testprocessen vanligtvis med styvhetsmätningar, yttrycksmätningar och skanningar av en laddad däckprofil, säger Kaunisto.

Dessutom testas däckstommens hållbarhet med hjälp av olika metoder. Exempelvis testas hållbarheten hos stommarna för lantbruksdäck flera gånger med hjälp av olika testprogram och utrustning.

– Trumprovningskapaciteten har blivit betydligt högre med den nya testanläggningen. Vid trumprovning pressas däcket mot en roterande trumma och körs med olika kombinationer av belastning, tryck och hastighet. För att kontrollera explosionssäkerheten testas däcket med ett tryck som är flera gånger högre än det nominella trycket. Vi har också en särskild mätanordning och metod för att utvärdera punkteringsskyddet, säger Kaunisto när de omfattande testerna kommer på tal.

Vad händer efter testerna?

Efter testerna tas alltid sektionsskärningsprov från däcket, vilka analyseras av test- och produktutvecklingsteamen.

– Frågan är alltid densamma: Uppfyller däcket de uppställda kraven eller måste det vidareutvecklas? säger Kaunisto.

Med den nya testanläggningen är det också möjligt att analysera fler däck från fälttester, och den feedback som fås från användarna ger värdefulla insikter i däckets livscykel, vilka sedan kan användas i produktutvecklingsarbetet. Vid behov genomförs produktutveckling också i samarbete med Vianor.

Dessutom kommer den nya testanläggningen att bana väg för ett djupare samarbete med maskin- och utrustningstillverkare. Under testningsproceduren skapas ett stort datapaket med alla nya produkter, och tillverkarna kan sedan använda dessa uppgifter i sitt eget utvecklingsarbete så att däcken fungerar optimalt på de maskiner och den utrustning de tillverkar.

Tack vare Vianors nära samarbete med Nokian Heavy Tyres blir de senaste innovationerna omedelbart tillgängliga för våra kunder. Kontakta din närmaste Vianor verkstad eller din Vianor säljare om du har frågor om däck eller hur du använder dem!

Artiklar
03.04.2024

Hur man väljer rätt däck till företagets elbil

Läs mer
Artiklar
30.01.2024

Minska vinterolycksriskerna vid yrkeskörning

Läs mer
Artiklar
30.11.2023

Ekonomisk elbilskörning sparar pengar för företaget

Läs mer

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.