Mönsterdjupet är en viktig säkerhetsfunktion på alla däck, och lagkraven skiljer sig åt mellan sommar- och vinterdäck. Vianors undersökning visar att en av tre svenska svarspersoner inte känner till det minsta lagliga mönsterdjupet för vinterdäck.
Känner du till det lägsta tillåtna mönsterdjupet för vinterdäck?
Alla som tar körkort måste nu svara rätt på frågan om det lagstadgade minsta mönsterdjupet: minst 3 millimeter för vinterdäck. Trots det visar Vianors undersökning med 3 507 svenska bilförare att 31 procent av deltagarna felaktigt tror att 1,6 millimeter räcker, vilket i själva verket är gränsen för sommardäck.
"3 millimeter är det minsta lagliga kravet på mönsterdjup för vinterdäck, men vintergrepp och köregenskaper börjar försämras långt före det lagliga minimumet. Det är därför Vianor rekommenderar ett mönsterdjup på 4 mm eller mer vid körning i vinterförhållanden", säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor, och fortsätter:
"Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö. Det leder till längre bromssträckor och svårare manövrering av bilen."

Däck slits ut i olika takt beroende på konstruktion, kvalitet och körstil. Vägförhållandena du kör på spelar också en roll. Det finns därför ingen generell regel för hur ofta du bör byta dina vinterdäck. Det rekommenderas dock att ett däck inte används i mer än sex år och att det Du kan kontrollera tillverkningsdatumet med hjälp av DOT-koden på däcksidan. Det fyrsiffriga numret visar vecka och år - till exempel betyder 1623 vecka 16 år 2023.
I praktiken slits de flesta däck ut mycket tidigare, såvida inte bilen sällan används.
"Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet! Du kan göra det själv eller be din däckverkstad. På Vianor kontrollerar vi alltid mönsterdjupet för alla våra däckhotellkunder innan vi byter däcken", säger Tomas Jansson.
Fakta: Lagar och regler att känna till inför bytet till vinterdäck

Vad mer bör du veta när du byter till vinterdäck?
- Datum att komma ihåg: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Nya regler förväntas träda i kraft 1 november; då förlängs säsongen med krav på vinterdäck till 10 november-10 april. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april, eller om vinterväglag råder.
- Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, slask eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår tveksamheter vid en poliskontroll är det polisen som avgör om det råder vinterväglag.
- Godkända vinterdäck:
- – Dubbdäck
- – Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen*
*symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig) - Tillåtet - men inte rekommenderat för svenska vinterväglag: Så kallade "året runt-däck" blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk. De är dock utvecklade för mildare klimat och även om ett året runt-däck har snögreppsmärkningen är det inte anpassat till svensk vinter och utgör en säkerhetsrisk vid vinterväglag, enligt en forskningsrapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) och enligt Vianors rekommendationer.
- Boten: Om du kör med sommardäck på vinterväglag riskerar du, förutom att utgöra en allvarlig säkerhetsrisk, en bot på 2 000 kronor.
Hämta Vianors experttips för att välja rätt vinterdäck och kolla in vårt breda utbud av vinterdäck.
*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes online med 3 507 svenska, 5 185 norska och 15 201 finska deltagare under perioden 17.3.-31.5.2025. Vianor genomförde studien för att bedöma respondenternas kunskap om lagstadgade krav på mönsterdjup för sommar- och vinterdäck