Guide - så bokar du tid för service

Nedanför finner du steg-för-steg instruktioner för bokning av däck- och bilservice i Vianors webshop. Du kan också få snabb hjälp från vår kundtjänst genom chatt eller telefon 0771-16 33 33.

  1. Hitta och välj önskad service
  • Tryck på "Boka service" knappen på startsiden, eller "Service" i svarta menyn överst på hemsidan för att se vårt serviceutbud.
  • Tryck på knappen för önskad service för att välja tjänsten. Du får nu en kort beskrivning av tjänsten och vad den innehåller. Vill du läsa mer klickar du på länken "Läs mer".
  • För att gå vidare med bokningen klickar du på "Lägg i kundvagn".
  1. Välj fordonstyp och verkstad
  • I detta steg väljer du om du har en personbil eller en SUV/Van. Du väljer även här vilken verkstad som du önskar att boka tid på. Dessa två val kan påverka priset för den valda servicen. 
  1. Välj service/tilläggstjänster
  • När du valt verkstad och fordonstyp ser du vilka servicealternativ som finns tillgängliga för den valda verkstaden. Välj önskad service för att fortsätta.
  • Om du har en kampanjkod klickar du i kryssrutan och fyller i din kampanjkod. När den aktiverats ser du direkt vilket totalpris som du ska betala efter att rabatten blivit avdragen. När både servicealternativ och ev. kampanjkod blivit aktiverad klickar du på "Fortsätt till tidsbokning" för att gå vidare i köpprocessen.
  1. Tidsbokning
  • Du är nu på sidan där du bokar tid för din valda service. Du ser här en sammanställning på den valda verkstaden. Har du inte fyllt i ditt registreringsnummer lägger du till det i fältet som heter "Fordonsinformation". Du kan även välja att lägga till ditt fordon manuellt genom att ange bilmärke, bilmodell och årsmodell.
  • Har du en service i varukorgen kommer tidsbokningsfönstret laddas automatiskt så att du enkelt kan välja en passade tid. 
  • Har du lagt flera servicetjänster i varukorgen bokar du tid för samtliga tjänster var för sig. Tryck på "Boka tid" och välj önskad vecka, dag och tid som passar dig. Du reserverar din tid genom att klicka på "Boka" i kalendervyn.
  • Tryck sedan på "Fortsätt till kontaktinformation" för att gå vidare i bokningsprocessen.
  1. Kontaktinformation
  • Är du sedan tidigare medlem i vårt lojalitetsprogram myVianor kan du enkelt logga in för att hämta alla dina kontaktuppgifter. Önskar du bli medlem kan du enkelt fylla i uppgifterna i de angivna fälten och sedan kryssa i rutan "Jag vill bli myVianor-medlem". 
  • Du kan även välja att ange ditt personnummer så hämtas dina kontaktuppgifter från folkbokföringssystemet. Detta alternativ krävs om du sedan önskar att betala med faktura eller delbetalning.
  • Längst ner på sidan har du även möjlighet att skriva ett meddelande till verkstaden som du valt.
  • Tryck sedan på "Fortsätt till ordersammanställning och betalningsalternativ" för att gå vidare i bokningsprocessen.
  1. Betalningsalternativ och bekräftelse av order
  • På denna sidan ser du en sammanställning över din order. Du har även här möjlighet att fylla i en kampanjkod om du inte tidigare redan gjort detta. 
  • När du är nöjd med din order kan du välja det betalningsalternativ som passar dig bäst.
  • Innan du kan slutföra din order får du klicka i rutan att du godkänner Vianor köpvillkor.
  • Klicka på "Bekräfta order" för att slutföra din bokning.
  • När ordern är slutförd kommer du till en bekräftelsesida som visar att din order gått igenom. Du får även en orderbekräftelse via mail.