Regummerade kvalitetsdäck är ett förmånligt alternativ när man tittar på de totala kostnaderna

Den totala kostnaden är mer än bara det pris man betalar när man köper däcket. De viktigaste faktorerna vid ett ekonomiskt köp är däckets slitagetålighet, kostnad per kilometer och hur däcket lämpar sig för ändamålet. Förutom själva däckpriset måste man tänka på rullmotståndet i förhållande till bränsleförbrukningen, så att man hittar det mest lönsamma alternativet.

Den totala kostnaden är mer än bara det pris man betalar när man köper däcket. De viktigaste faktorerna vid ett ekonomiskt köp är däckets slitagetålighet, kostnad per kilometer och hur däcket lämpar sig för ändamålet. Förutom själva däckpriset måste man tänka på rullmotståndet i förhållande till bränsleförbrukningen, så att man hittar det mest lönsamma alternativet.

"Tillverkarna av Premium-däck tar hänsyn till regummering redan i utformningen av däcket. Stommen på däck som ska regummeras görs mycket hållbar. Köparna ska alltså kunna välja redan från start om de vill köpa ett däck som kan regummeras, eftersom det inte är möjligt för alla däck", påpekar Janne Ruhanen som är ansvarig för regummering på Vianor.

"Även om ett däck som kan regummeras är dyrare än andra alternativ hos återförsäljaren, sparar man pengar eftersom man senare regummerar däcket istället för att behöva köpa ett helt nytt. I genomsnitt kan däck för tunga fordon regummeras två gånger", säger Ruhanen.

Rak och noggrann process garanterar kvaliteten i olika skeden av regummeringen

"Efter inköp lagras varje däck i ett kvalitetsövervakningssystem, där man hittar specifika anteckningar om alla arbetsskeden och åtgärder som utförts på däcket. På det sättet kan däcket följas upp", förklarar Ruhanen som de första stegen av regummeringen.

  1. Regummeringen börjar med en noggrann granskning av stommen.
  2. Efter den första kontrollen tas stommen vidare för kratsning, där den gamla slitbanan avlägsnas för att ge plats åt den nya.
  3. Efter kratsningen repareras eventuella skador omsorgsfullt.
  4. Efter det fästs ett tunt gummilager på ytan.
  5. Innan den slutliga kontrollen vulkaniseras däcket, dvs. det härdas i en trycksatt kammare.
  6. Däck som genomgått slutgranskning märks med E-typgodkännande.

"Vid regummeringen kan man välja däckmönster efter användningsändamål. I däcken som Vianor regummerar används Noktop-slitbanor, som tillverkas i Finland. Materialen i däcken är noga kontrollerade och av hög kvalitet, vilket också den treåriga garantin visar. Tillgången till däck är också på en god nivå", berättar Ruhanen.

Regummering som en del av helhetstjänsten

Allt oftare vill företagen koncentrera sig på sin kärnverksamhet, och överlåter därmed ansvar för skötsel av däck till en partner. Med vår helhetstjänst kan kunden välja ett servicepaket utifrån den samarbetsmodell som det finns behov av. Betalningsgrunden kan till exempel vara körsträcka, inköp av däck som enskilda produkter eller en helhetstjänst som inkluderar både däck och regummering.

"Helhetstjänsten kan skräddarsys enligt en individuell servicemodell åt kunden. Tanken med det är att kunden inte ska behöva ta hand om däckhanteringen på egen hand. Fördelen är att experter hjälper till att välja bästa möjliga lösningen för varje behov", berättar Janne Ruhanen, ansvarig för regummering vid Vianor.

Kan detta vara något som passar dig? Vi hjälper dig gärna med allt som har med regummering att göra.

Kontakta Andreas Jonsson, Platschef Regummeringsfabrik i Vara, tel. 0512-79 80 49, [email protected]

Artiklar
06.05.2025

Vianor hjälper bönder och entreprenörer att välja däck som sparar pengar och ökar produktiviteten

Läs mer
En röd traktor med frontlastare och snöslunga bakpå röjer snö i ett skogsområde.
Artiklar
10.03.2025

Förstå däckssaipning: Bör du saipa dina däck?

Läs mer
batterihjälp för företagsbil eller skåpbilar hos Vianor
Artiklar
18.02.2025

Ladda batteriet i din företagsbil eller skåpbil i kylan

Läs mer

Hur kan vi hjälpa dig?

Tillsammans hittar vi en lösning för just ditt företags behov.