En ny studie bekräftar att det finns en betydande skillnad mellan koldioxidavtrycket för ett nyproducerat lastbilsdäck och ett regummerat däck. Dessutom har Vianor nu en kalkylator som våra kunder kan använda sig av för att beräkna hur mycket mindre en vagnparks koldioxidavtryck blir om man använder regummerade däck i stället för nya.
I Norden har regummering länge varit ett populärt val bland kunderna, eftersom det inte bara ger premiumegenskaper och sparar pengar utan också är fördelaktigt för miljön. Kostnadsbesparingarna har varit enkla att beräkna och det syns även tydligt på fakturorna, men nu har Vianor dessutom tagit fram en kalkylator som visar hur mycket mindre en vagnparks koldioxidavtryck blir om man väljer regummerade däck i stället för nya.
Kalkylatorn baseras på en nyligen genomförd studie om koldioxidutsläpp kopplade till regummerade lastbilsdäck och produktionen av nya lastbilsdäck. Undersökningen beställdes av Vianor och genomfördes av ett företag som är specialiserat på hantering av koldioxidavtryck och tjänster för utsläppskompensation.
– Som väntat var skillnaden i koldioxidavtryck mellan ett nytt däck och ett regummerat enormt. Men den var faktiskt ännu större än vad vi hade räknat med! Koldioxidavtrycket för ett nytt däck var nästan fyra gånger så stort som för ett regummerat, säger Janne Ruhanen, Product Manager vid Vianor.
Livscykeln för ett regummerat lastbilsdäck undersöktes
Den största skillnaden i koldioxidavtrycket beror naturligtvis på att de råmaterial som behövs vid regummering skiljer sig från råmaterialen för att tillverka ett nytt däck, men även tillverkningen och logistiken har betydelse.
– Vi kan utan tvekan konstatera att du genom att välja ett regummerat däck väljer ett mer miljövänligt alternativ utan att för den skull behöva ge avkall på några premiumegenskaper, säger Ruhanen.
Studien gjordes med utgångspunkt i en livscykelanalys (LCA), som är en standardiserad metod för att fastställa klimatpåverkan i de olika skedena av en produkts livscykel. Studien omfattar livscykeln från inköp av råmaterial och montering av det regummerade däcket till återanvändning eller återvinning efter att det regummerade däcket har blivit utslitet. Det inkluderar inte koldioxidavtrycket som skapas av däcket, eftersom det är ungefär samma för både regummerade och nyproducerade däck.
Beräkningen av koldioxidavtrycket gjordes för ett lastbilsdäck som regummerats av Vianor och genomfördes i linje med de generella principerna för livscykelanalyser. Samtliga initiala uppgifter var baserade på Vianors produktion.
Regummering är en miljövänlig och ekonomisk däcklösning
Hållbarhet är ett av kärnvärdena för Vianors verksamhet, liksom för hela Nokian Tyres-koncernen.
– Vi vill erbjuda lösningar som stöder våra kunders verksamhet och som dessutom är hållbara. Regummerade däck är ett perfekt exempel på detta. De är inte bara bra för plånboken utan också för miljön. Genom att välja regummerade däck kan du hålla vagnparken i gång och samtidigt spara resurser. Dessutom är de både energieffektiva och miljövänliga, säger Ruhanen.
– Studien ger konkreta, dokumenterade fakta som hjälper oss att vidareutveckla våra tjänster. Och den det bästa av allt … Våra kunder kan använda sig av resultaten från studien när de ska undersöka sina egna hållbarhetsaspekter och koldioxidavtryck, avslutar han.
Vill du veta mer om undersökningen eller våra tjänster på området regummering? Kontakta Ulf Neckmar [email protected]