Däckmärkningar ger värdefull information om ett däck och dess egenskaper. Siffer- och bokstavsserien som anger storleken är mest information när du väljer rätt däck, men det finns mycket mer att lära sig genom att läsa däckets sidovägg. Den här enkla guiden lär dig allt du behöver veta om däckmärkning.
Vad är däckmarkeringar
Du hittar däckmarkeringarna på sidan av däcket. Dessa siffror och bokstäver följer en universell kod som du kan läsa för att se all relevant information du behöver om däcket. Märkningarna visar, från vänster till höger:
Däckmarkingen kan till exempel se ut såhär: 205/55 R 16 94 V XL. Här nedan kan du läsa en beskrivning av varje del av markeringen.
- 205 - Däckets sektionsbredd i millimeter
- 55 - Däckets profil eller storleksförhållande
- R - Däckets konstruktion, i detta fallet Radialdäck
- 16 - Fälgens storlek, diameter i tum
- 94 - Belastningsindex
- V - Hastighetsklass
- XL - Övriga markeringar
1. Däckets sektionsbredd
De första siffrorna i markeringen, 205, anger den nominella bredden på däcket (i millimeter). Bredden mäts från den ena sidoväggen till den andra.
2. Däckets profil eller storleksförhållande
Siffrorna efter snedstrecket, 55, anger däckets storleksförhållande vilket innebär höjden av däckprofilen utåt från fälgen. Denna mäts i procentandelar av däckets bredd. Man räknar ur däckets profil genom att höjden på däcket divideras med bredden. Om markeringen visar 55, som i vårt exempel, innebär detta att däckets höjd är 55 % av dess bredd.
3. Däckets konstruktion
Den första bokstaven i markeringen anger vilken typ av konstruktion som använts för stommen på däcket. I vårt exempel är markeringen R som står för ”radialkonstruktion”. Andra exempel på däckets konstruktion är ”B” för ”biaslagerkonstruktion” eller ”D” för ”diagonalkonstruktion”. Idag är radialdäck de vanligaste bildäcken.
4. Fälgens storlek, diameter i tum
Siffran 16 i vårt exempel visar diametern för fälgen i tum.
5. Belastningsindex
Efter fälgdiametern ser du däckets belastningsindex när däcket är helt uppumpat. I vårt exempel är det 94. Ett däck kan ha ett belastningsindex mellan 75 och 105, där varje siffra motsvarar en specifik lastkapacitet. Du kan hitta ett diagram för lastindex som visar hur hög belastning däcket klarar av i fordonets eller däckets dokumentation.
6. Hastighetsklass
Däckets hastighetsklass markeras med en bokstav, från A till Z. Bokstaven visar vad som är den högsta hastigheten som däcket klarar av inom den lastkapaciteten. I exemplet är markeringen V som motsvarar 240 km/h. De vanligaste hastighetsklasserna är:
- Q = 160 km/h
- S = 180 km/h
- T = 190 km/h
- H = 210 km/h
- V = 240 km/h
- W = 270 km/h
- Y = 300 km/h
7. Övriga markeringar
Förutom de sju vanliga markeringarna kan ett däck även ha övriga markeringar som motsvarar ytterligare information. I vårt exempel har vi XL som betyder att däcket är avsett för tung belastning och kan användas med SUVar eller elbilar. Några andra markeringar som kan stå här är:
- Självbärande däck med extra punkteringsskydd: SSR
- Originaldäck från biltillverkaren: Varierar beroende på varumärke
- Däck för körning på lera och snö: M+S
Ytterligare däckmärkningar
Det kan finnas fler markeringar däck som inte faller inom de standardmarkeringar som vi gått igenom här ovan. I många fall har däck en rotationsriktning som ofta markeras med en pil samt orden "Rotation" eller "Direction". Denna markering anger i vilken rotationsriktning däcket måste monteras. Det är viktigt att montera däcken med rätt rotationsriktning då däcket har designats för att avleda vatten i en viss rotationsriktning.
Vissa däck har en asymmetrisk mönsterdesign och markeras därför med ordet “Outside” så att det är tydligt vilken sida av däcket som ska vara utåt. Markeringen “TL” eller “Tubeless”. De flesta bildäck är idag tublösa och denna markering är därför ovanlig.
Markeringen “Runflat” används för en speciell typ av slanglösa däck. Dessa däck är punkteringsfria och klarar av att köras med även om däcket skadats. Tanken med dessa däck är att de ska kunna låta dig köra till verkstaden även om du fått punktering. De flesta moderna däck använder markeringen SSR för istället för “Runflat”.
Däck avsedda för körning på snö och lera markeras idag med en “Alpine”-symbol som liknar en bild på ett berg och en snöflinga. Denna markering ersätter den äldre M+S markeringen.