Ökad klimatmedvetenhet och sjunkande priser har gjort el- och hybridbilar allt mer populära bland svenskar. Under perioden januari–oktober 2024 registrerades 218 417 nya bilar i Sverige, varav 34 % var rena elbilar och 33 % hybrider. Populariteten blir extra tydlig i listan över de tio mest sålda bilmodellerna – fem av dessa är elbilar och fem är hybrider, varav vissa även finns med traditionella förbränningsmotorer.
Samtidigt som fler och fler väljer elektrisk mobilitet, är det färre som känner till de särskilda service- och underhållsbehoven för elbilar. Ett viktigt exempel är att el- och hybridbilar främst använder regenerativ bromsning. Det innebär att den elektriska motorn hjälper till att bromsa fordonet, vilket minskar slitaget på vägar och däck.
– För förare av el- eller hybridbilar är det viktigt att regelbundet använda de fysiska bromsarna ordentligt. Annars kan smuts och rost byggas upp, vilket kan leda till att bromsarna fastnar och bromssträckan förlängs – något du verkligen vill undvika när du måste stanna plötsligt, säger Sofie Tuvinger, säljchef B2C på Vianor.
För att hålla bromsarna i gott skick har Sofie ett enkelt tips: bromsa hårt en gång i veckan för att hålla de fysiska bromsarna fungerande. Regenerativ bromsning fungerar utmärkt i vardagen, men den kan inte ersätta de fysiska bromsarna i en nödsituation.
Viktigt att kontrollera fjädring och batteri
Elbilar är vanligtvis tyngre än traditionella bilar på grund av batteriernas vikt. Den extra vikten påverkar fjädringssystemet och kan orsaka ökad belastning på stötdämpare, fjädrar och andra komponenter. Det är viktigt att säkerställa att fjädringen är i gott skick för att kunna hantera vikten på ett säkert och effektivt sätt, något som kontrolleras vid service.
– Batterier i elbilar sitter vanligtvis under bilen och är utsatta för skador vid stötar, särskilt vid körning på ojämna vägar som skogsvägar och landsvägar. Det är viktigt att regelbundet kontrollera batteriet, eftersom även små bucklor kan skada dess yttre skydd och inre delar, vilket kan påverka både funktion och säkerhet, säger Sofie Tuvinger.
Trots att elbilar skiljer sig i sin konstruktion från traditionella bilar, liknar hybrider dem desto mer. Förutom rekommendationen att regelbundet bromsa hårt, har hybrider servicekrav som liknar förbränningsmotorbilar, exempelvis byte av motorolja och oljefilter.
Elbilar är inte ”underhållsfria” i Norden
Vissa bilmärken erbjuder inget standardiserat underhållsprogram för elbilar. Anledningen är att de betraktas som "underhållsfria" i mildare klimat, som Kaliforniens. Men i nordiska förhållanden med kallare klimat ställs elbilar inför helt andra utmaningar, exempelvis slitage på bromsar och fjädring till följd av salt, fukt och minusgrader.
– Löftet om underhållsfrihet gör att många väljer att inte lämna in sina elbilar för service. Men de som kör elbil i nordiskt klimat bör överväga att göra det regelbundet, förklarar Sofie.
Periodiskt underhåll för elbilar
För att möta de specifika behoven hos elbilar, även de som marknadsförs som underhållsfria, erbjuder Vianor en specialanpassad underhållsservice för elbilar. Tjänsten inkluderar bland annat inspektion av bromsar, fjädring och batteri.
Letar du efter andra underhållstjänster för din elbil, hybrid eller bil med förbränningsmotor? Utforska vårt breda utbud av service eller kontakta din närmaste Vianor-verkstad.