Vi träffar delägare Roger Andersson, som delar med sig av hur de framgångsrikt hanterar däckförsäljningen med hjälp av Vianors tjänst eVianor för smidiga och effektiva förbeställningar.
– Att vara proaktiv är nyckeln. Sälj så mycket som möjligt redan innan högsäsongen börjar, så slipper man ligga på stora lager. Det fungerar fantastiskt bra för oss.
Smidigt att beställa från ett och samma ställe
Bilexperterna i Söderköping har gjort däckbeställningar enkla och effektiva genom att använda eVianor för sina förbeställningar. Vanligtvis omfattar förbeställningarna mellan 300- 400 däck, med särskilt fokus på personbilsdäck.
Större delen av däcken är redan sålda till kunder som förvarar sina däck på företagets däckhotell, vilket gör att däcken är redo för installation när det är dags för däckbyte. Detta system gör att Bilexperterna kan upprätthålla en flexibel och effektiv lagerhantering utan att behöva lagra onödiga mängder däck.
"Vi baserar våra förbeställningar på en blandning av förra årets försäljningsstatistik och erfarenhet", säger Roger Andersson. De 20 mest sålda däckmodellerna hos Vianor står för cirka 70% av den totala försäljningen.
När förbeställningarna är lagda och säsongen väl har startat, arbetar Bilexperterna tätt tillsammans med Vianor i Norrköping och tar emot dagliga leveranser från deras stora lager så att de själva inte behöver sitta på ett stort lager.
– Vi ser till att alltid ha populära däckmodeller tillgängliga och arbetar mycket med märken som Nokian Tyres och Nordman för att möta kundernas efterfrågan. Men om något saknas eller det är bråttom, får vi snabbt hjälp för att lösa situationen och upprätthålla en hög servicenivå. Detta samarbete är otroligt smidigt och gör att vi kan erbjuda våra kunder en riktigt bra och flexibel service under hela säsongen. Vi är riktigt nöjda med Vianor i Norrköping, de er alltid till att möta våra efterfrågningar.
Vianor gör förbeställningar lättare än någonsin
Hans Rytterbrant, försäljningschef på Vianor i Sverige, berättar att Vianor kontinuerligt arbetar för att göra förbeställningar så smidiga och effektiva som möjligt för alla återförsäljare.
– Vi förstår att det kan kännas överväldigande att tänka på sommardäck så fort vintersäsongen är över. För att förenkla processen erbjuder vi färdiga material som presenterar våra mest sålda däckmodeller samt nyheter inför den kommande säsongen. Dessutom finns våra erfarna säljare alltid tillgängliga via telefon för att ge stöd och vägledning. På så sätt gör vi det så enkelt som möjligt för dig att hitta och förbeställa de produkter du behöver, säger Hans Rytterbrant.
3 anledningar att förbeställa däck
- Tillgänglighet
Med förbeställda däck behöver du inte oroa dig för lagerbrist och kan fokusera på kundarbetet under högsäsongen.
- Lönsamhet
Förbeställning ger dig lägre priser och möjlighet att skjuta upp betalningen till efter säsongen.
- Lagerhantering
Genom att planera och beställa rätt sortiment i förväg kan du optimera lagret och minska onödiga kostnader.
Bilexperterna Söderköping
Plats: Söderköping
Etablerad: 2016
Omsättningsklass: 17 miljoner
Antal anställda: 9
Vianors B2B-portal eVianor
Gör det enkelt att utforska sortimentet, köpa däck och kolla tillgänglighet. I eVianor kan du även förbeställa däck och få tillgång till teknisk information samt marknadsföringsmaterial från däcktillverkare och Vianors produktkataloger.
Har du inte ett konto? Registrera dig idag eller kontakta vår B2B-försäljning för att få hjälp.