Vianors försäljningschef i Sverige, Sofie Tuvinger, svarar på de tre mest typiska frågorna som bilägare överväger innan de bestämmer vilka däck de ska köpa inför den kommande säsongen. 

Dubbdäck eller odubbade? 

Om du undrar om du ska välja dubbdäck eller odubbade däck är du inte ensam. Detta är en fråga som dyker upp varje år när temperaturerna börjar sjunka. Svaret beror på din bil, din körstil, var du kör och dina prioriteringar. 

”Om du främst kör på välunderhållna huvudvägar och använder en proaktiv körstil i isiga, snöiga och blöta förhållanden är friktionsdäck ett utmärkt alternativ. Om du vill bibehålla det bästa greppet på is, särskilt när du kör på isiga sidovägar, rekommenderar vi dubbdäck,” säger Sofie Tuvinger. 

Odubbade vinterdäck utmärker sig genom att ge en mjukare körning och tystare färd, samtidigt som de ger flexibilitet i däckbytet. De kan monteras tidigare på hösten och behållas på bilen långt in på våren, vilket gör dem praktiska under längre perioder. Dubbdäck, å andra sidan, erbjuder överlägsen säkerhet, särskilt under de mest utmanande vinterförhållandena. 

Testa däck utan risk 

Om du är van vid att köra med antingen dubbdäck eller odubbade däck kan tanken på att byta till en annan typ av vinterdäck kännas överväldigande. Tack vare Vianors 30-dagars nöjdhetsgaranti kan du prova en ny typ eller ett nytt märke av däck utan risk. Om du bestämmer dig för att byta inom 30 dagar efter köpet, ordnar Vianor det utan extra kostnader. 

Enligt Sofie Tuvinger har skillnaden mellan dubbdäck och odubbade vinterdäck minskat avsevärt de senaste åren. Så kanske är det dags att prova något nytt? 

”Greppet hos premium friktionsdäck, som Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5, har förbättrats avsevärt och ligger nu mycket närmare dubbdäck när det gäller säkerhet. Och dagens dubbdäck – särskilt Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10, för att inte tala om elversionen av det – är väldigt bekväma, tysta och lätta att köra med.” 

Budget eller premium? 

En annan ofta ställd fråga rör skillnaden mellan billiga och premiumdäck. De ser likadana ut, så vad är skillnaden? 

”Varje däck fungerar under vissa förhållanden,” förklarar Sofie Tuvinger och tillägger att Vianor erbjuder ett brett utbud av vinterdäck från många märken, i olika prisklasser och för varierande behov, så det finns något för alla. 

”Premiumdäck är dock utvecklade för att prestera genom hela den svenska vintern, från blöta vägar på hösten, genom snöiga mittvintern och på isiga vägar på våren. De är säkrare och mer förutsägbara under alla förhållanden,” påpekar Sofie Tuvinger. 

Hon tillägger att premiumdäck ofta tillverkas på ett mer hållbart sätt, gjorda av högkvalitativa material och rigoröst testade. ”Som ett resultat får du ett hållbart, bra vinterdäck som är säkert, bekvämt och energieffektivt, så på lång sikt är premiumdäck inte så dyra som de kan verka.” 

Som ett hjälpmedel ger Vianors bekymmersfria betalning dig upp till 10 månader av verkligt räntefri betalningstid på alla däck- och bilunderhållstjänster utan extra avgifter. 

Speciella däck för elbilar? 

En tredje fråga som Vianors däckexperter får svara på mer och mer är huruvida man ska köpa speciella vinterdäck för elfordon. 

Det korta svaret är nej. Om lastkapaciteten är tillräcklig och de tekniska specifikationerna i övrigt matchar, behöver du inte köpa ett speciellt däck för din elbil. 

Sofie Tuvingers något längre svar låter så här: ”Nokian Tyres vinterprodukter, till exempel, är alla lämpliga för elbilar. Men om du letar efter bästa prestanda, hållbarhet och komfort i en tyst, högkvalitativ elbil där det inte finns något motorljud, då är speciella modeller som Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 EV och Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 EV ännu bättre.” 

Om du är osäker på huruvida en viss typ av vinterdäck passar din bil kan du luta dig mot Vianors 100% servicegaranti. 

”Som en del av vårt servicegarantilöfte kommer en professionell alltid att dubbelkolla att de däck du har beställt passar din bil. Du behöver inte vara expert själv,” försäkrar Tuvinger. 
 

Skärpta lagar för vinterdäck 

Från och med den 1 december skärps lagkraven för vinterdäck. 

  • M+S (Mud and Snow) märkning är inte tillräcklig. 
  • Vinterdäck måste ha en snögreppsmärkning eller vara dubbdäck för att godkännas för krävande vinterförhållanden. 
  • Snögrepp indikeras med en symbol av tre toppar och en snöflinga som finns på EU-etiketten och/eller däckets sidovägg. 
  • Dubbdäck är vinterdäck per definition. 
  • Alla nya Nokian Tyres Hakkapeliitta® vinterdäck har märkningar för snö- och isgrepp. 
  • Vinterdäck är obligatoriska mellan den 1 november och den 31 mars om vädret eller vägförhållandena kräver det. 
  • Minimalt mönsterdjup är 3 mm, men ett minimidjup på 5 mm rekommenderas för att hålla dig säker i slaskiga eller snöiga förhållanden. 

 

Dags för nya vinterdäck?

Hitta rätt däck enkelt med hjälp av registreringsnumret, däckstorleken eller bilmodellen.

Hitta vinterdäck