Fel lufttryck kan orsaka farliga situationer
Du hittar ofta två olika rekommenderade lufttryck i din bils instruktionsbok. De två lufttrycken gäller för normal last samt för full last. Att ha för lågt eller högt däcktryck försämrar bilens manövreringsförmåga och köregenskaper. Däckens grepp försämras och bromssträckan blir längre vilket resulterar i att risken för olyckor ökar.
Är lufttrycket för lågt ökar bränsleförbrukningen i bilen eftersom friktionen mellan bil och vägbana blir mycket större. Ett felaktigt lufttryck kan också resultera i skador på både däck och fälgar. Se därför alltid till att du har rätt lufttryck så att du alltid kör säkert samtidigt som bilen har optimalt grepp och kortare bromssträcka. Du sparar dessutom pengar på bränsle genom att ha rätt i lufttryck i däcken.
Temperaturens inverkan på lufttrycket
Temperaturen har en direkt inverkan på lufttrycket i däcken. Om trycket kontrolleras inomhus på vintern får du ett högre resultat i mätningen än det faktiska lufttrycket när du är ute och kör. När det är kallt ute sänks nämligen lufttrycket i däcken, vilket är något du bör komma ihåg under vinterhalvåret. Mät lufttrycket utomhus på vintern, till exempel genom att köra till din närmsta bensinstation för att mäta.
För att få ett tillförlitligt resultat av lufttrycket ska du alltså mäta kalla däck. Trycket bör därför inte kontrolleras omedelbart efter en längre körning eller när däcken har varit i solen eller utsatts för hög temperatur på annat sätt. På sommaren kan du mäta lufttrycket när bilen har stått i skuggan eller i garaget en stund.
Checklista för lufttryck
- Biltillverkarens uppgifter om rätt lufttryck finns i instruktionsboken, på en dekal vid bildörren eller på insidan av bränslelocket.
- Temperaturen påverkar lufttrycket: Vid kallt väder ska trycket vara högre än vid varmt väder.
- Justera aldrig lufttrycket direkt efter körning. Däck blir alltid varma vid körning.
- Kom även ihåg att regelbundet kontrollera reservdäckets lufttryck.
Hur mycket luft i däcken behövs för säker körning?
Hur mycket luft du bör ha i däcken beror på ett par faktorer. Vinterdäck och sommardäck bör ha olika lufttryck och utomhustemperaturen påverkar också vilket lufttryck som är bäst. För att köra säkert, med så bra grepp som möjligt, samt för att spara på bränslekostnaderna och förlänga däckens livslängd bör du alltid köra med rätt lufttryck.
Lufttryck sommardäck
När du kör med sommardäck rekommenderas det lufttrycket som står i bilens instruktionsbok. Ska du köra med full last, t.ex. om du ska använda bilen för att flytta, ska du använda lufttrycket som rekommenderas för full last i instruktionsboken.
Lufttryck vinterdäck
När du kör med vinterdäck rekommenderas att du har ett lufttryck på 0,2 bar mer än det som står i instruktionsboken. Det rekommenderade lufttrycket från biltillverkaren gäller nämligen för sommarväder. På vintern blir det kallare ute och lufttrycket i däcken minskar på grund av kylan.
Hur högt lufttryck bör däck ha för att minska slitage?
Det bästa lufttrycket att köra med är oftast det som biltillverkaren själv rekommenderar. Detta är information som du hittar i bilens instruktionsbok. Trycket varierar mellan olika bilmodeller men brukar ligga runt 2.5 bar (250 kpa) på de flesta vanliga personbilar.
Var noga med att dina däck har rätt lufttryck så att du minskar slitaget på däcken. Mindre slitage betyder säkrare körning, eftersom mönsterdjupet på däcken inte slits ut lika fort. När däcken inte slits ut lika fort behöver du inte heller köpa nya däck lika ofta. Att köra med under 80% av det rekommenderade lufttrycket i däcken förkortar däckens livslängd med 20%. Har du ännu lägre lufttryck än så kan du lättare få punktering och fastna på vägkanten med trasiga däck.
När ska man mäta lufttryck i däcken?
De flesta bilägare brukar inte kolla lufttryck i däck lika ofta som de bör. Många har för vana att kontrollera trycket när de byter till vinterdäck eller sommardäck varje år. Detta är definitivt inte tillräckligt ofta. Lufttrycket i dina däck kan sjunka med hela 20% på ett halvår, vilket betyder att du kan köra med för lågt lufttryck i flera månader om du inte kontrollerar trycket regelbundet. Försök därför att kontrollera lufttrycket i däcken flera gånger i månaden. Ska du köra en längre sträcka med tung last bör du även fylla på med extra luft.
Kontrollera även däckventilerna
Många tänker ofta på lufttryck och däck och glömmer bort att kontrollera däckventilerna. Om du har fyllt på med luft flera gånger den senaste månaden och har för lågt lufttryck varje gång du mäter kan detta bero på att du har en trasig däckventil. Om du misstänker att du har trasiga däckventiler kan du komma in till din lokala Vianor verkstad på däckservice.
I vår däckservice ingår flera tjänster som kontrollerar att du har korrekt lufttryck, hjulbalansering och vikter samt nya ventiler. Att byta ventil tar bara några sekunder och kan i längden skona dig från att behöva ersätta utslitna däck. Du kan spara pengar på den höjda bränslekostnaden som kommer från att köra med lågt lufttryck. För att förhindra att däckventilerna skadas bör du alltid skruva på gummihatten på ventilen.
Däckservice hos Vianor
Hos Sveriges ledande däckexpert, Vianor, kan vi inte bara hjälpa dig att kontrollera hur mycket luft i däcken som är bäst för din bil. Vi erbjuder även alla tänkbara tjänster som har med däck att göra. Allt från däckhotell där du kan förvara dina vinterdäck över sommaren till reparation av trasiga däck. Våra professionella mekaniker är experter på däck och medan du väntar kan du alltid njuta av en kopp gott kaffe och använda gratis Wi-Fi i väntsalen.
Hitta närmaste verkstad
Vill du ha hjälp att kontrollera lufttrycket? Kontakta din närmaste Vianor-verkstad så hjälper vi dig!