Hur läser man markeringarna på däckens sidoväggar? 

Däckmärkningar kan verka komplexa till en början, men när du väl förstår grunderna blir det lättare. Däckstorleken är den viktigaste informationen, och den kan se ut så här: 205/55 R 16 94 R XL. Du kan hitta samma siffror och bokstäver i bilens registreringsbevis, och det kommer att berätta vilken typ av däck som passar din bil. Här är vad de olika däckmarkeringarna betyder i exemplet:  

  • 205 - är däckets bredd i mm 
  • 55 - är bildförhållandet (förhållandet mellan höjd och bredd) 
  • R - betecknar radiell konstruktion 
  • 16 - är fälgdiametern i tum 
  • 94 - är belastningsindex 
  • R - är hastighetsklassen 
  • XL - Extra lastkapacitet 

Däckets storlek  

När det gäller att välja rätt däck för ditt fordon är däckstorleken den viktigaste informationen. Tre däckmärkningar är viktiga för att läsa däckstorlek: dessa är däckbredd, bildförhållande och fälgdiameter: 

  • De första siffrorna i märkningen, 205, visar däckets bredd i millimeter.  Däckets bredd mäts från sidovägg till sidovägg. 
  • Bildförhållande är förhållandet mellan däckets höjd och bredd. Till skillnad från däckbredden är bildförhållandet en procentandel, så exempeldäckets höjd är 55 % av dess sektionsbredd. 
  • Den tredje märkningen som anger däckstorlek är fälgdiametern i tum. I exemplet är fälgdiametern 16 tum. 

 

Däckets struktur 

Bokstaven R i exempeldäckmärkningen anger däckstrukturen. På ett personbilsdäck innehåller märkningen troligen bokstaven R, vilket indikerar att däcket är ett radialdäck.  

Belastningsindex 

Ett däcks belastningsindex berättar hur mycket vikt ett enda däck kan bära. Ett däck kan ha ett belastningsindex mellan 75 och 105, där varje siffra motsvarar en specifik lastkapacitet. I exemplet är lastindex 94, vilket innebär att ett däck kan bära en last på 670 kg. Du bör välja rätt lastindex för din bil. Annars kommer däcken att slitas ut snabbare än vanligt och kan skadas under körning.  

 

Hastighetsklass

Däckets hastighetsklass är markerad med en bokstav, från A till Z. Hastighetsklassificeringen anger däckets maximala kapacitet för kontinuerlig körhastighet. Vilken hastighetsklass du ska välja för ditt fordon beror på din bils märke och modell. Att använda däck med en hastighetsklass som är för låg kan försämra körprestandan, medan för höga hastighetsklassificeringar kan minska körkomforten. 

I exemplet med däckmärkning är märkningen R vilket motsvarar 170 km/h. De vanligaste hastighetsklasserna är: 

    • Q = 160 km/h 
    • R = 170 km/h 
    • S = 180 km/h 
    • T = 190 km/tim 
    • H = 210 km/h 
    • V = 240 km/h 
    • W = 270 km/h 
    • Y = 300 km/h 

XL-märkning 

Ett däck med XL-märkningen (Extra Load) tål högre belastningar än ett däck utan denna märkning. Dessa däck tål högre däcktryck och genererar inte så mycket värme som förbrukar däcket under körning. Extra Load-däck kan bära tyngre laster och kan användas med stadsjeepar eller elbilar.  
 
Extra Load-däcket kräver också högre tryck och kan pumpas upp till 2,9 bar (41 psi). Vid samma tryck som ett vanligt däck med samma belastningsindex har Extra Load-däcket en lägre lastkapacitet. För att få en lastkapacitet på 670 kg för ett lastindex på 94 måste ett Extra Load-däck pumpas upp till 2,9 bar. Med en belastning på 2,5 bar har den en lastkapacitet på endast 595 kg. 

 

Ytterligare däckmarkeringar

HL-märkning 

Framväxten av elbilar och andra tunga fordon har resulterat i ett behov av däck som tål ännu tyngre laster. Däck som är märkta med HL (High Load) framför däckstorleksangivelsen är utformade för att bära en högre last vid samma referenstryck. Om XL-märkningen ger 10 % mer lastkapacitet jämfört med ett standarddäck, ger HL-märkningen nästan 25 % mer lastkapacitet.

Kör platt markering 

Märkningen för run-flat däck används för en speciell typ av slanglösa däck. Märkningen kan variera, men akronymer som RFT (Run Flat Technology), SSR (Self Supporting Run Flat) och ROF (Run On Flat) talar om för dig att däcket är en run flat. Dessa däck kan köras på även om däcket är skadat. Tanken är att dessa däck ska göra att du kan köra till garaget även om du får punktering. 

Tillverkningsdatum

DOT-koden (U.S. Department of Transportation) ger tillverkningsinformation för det däcket. De två första siffrorna är fabrikskoden, som anger fabrik, stad och tillverkningsland. Koden YL anger till exempel att däcket har tillverkats i Finland på Nokias däckfabrik. 

De fyrsiffriga DOT-kodnumren på däckets sidovägg anger vilken vecka och år ett däck tillverkades. Till exempel tillverkades 1824 i vecka 18 2024. En generell rekommendation är att byta däck efter 6 år i drift, eller 10 år från tillverkningsdatum, beroende på vilket som inträffar först.

Insida/utsida och riktningsmarkeringar 

Däckmärkningar kan också ge information om däckinstallationen. En riktningspil anger i vilken riktning däcket ska rotera. Invändiga/utvändiga markeringar, som är typiska för asymmetriska däck, anger vilken sida av däcket som ska vara vänd utåt och vilken sida som ska vara vänd inåt när det är installerat på fordonet.  

Markeringar på vinterdäckens sidoväggar 

Däcktillverkare använder däckmärkningar för att hjälpa bilägare att hitta däck för krävande vinterförhållanden. 

Markering av väggrepp på snö  

Symbolen med tre toppar (3PMSF), även känd som en Snow Grip-markering, på vinterdäck indikerar att den är designad för svåra snöförhållanden och ger extra grepp för säker körning. Denna symbol läggs till på däckets sidovägg efter att ha klarat prestandatester för vintergrepp.

Märkning av väggrepp på is 

Märkningen av väggrepp på is indikerar att passagerardäcken är konstruerade för användning i isiga förhållanden. Detta däck har testats på isiga ytor enligt de högsta standarderna som fastställts av International Organization for Standardization (ISO). Ice Grip Marking garanterar att däcket är lämpligt för hårda nordiska vintrar.

M+S-märkning 

Ett däck märkt med symbolen M+S (lera och snö) är lämpligt för mindre krävande körförhållanden. M+S-däcket är idealiskt för tillfälligt snöfall och våta, leriga vägar. Från och med 1.12.2024 räcker det inte längre med enbart M+S-märkning för vinterdäck. Vinterdäcket måste vara godkänt för krävande vinterförhållanden, det vill säga vinterdäcket måste ha en Snow Grip Marking, eller så måste däcket vara dubbat. Ett terrängdäck märkt POR kan också användas som vinterdäck.