Vianors försäljnings- och leveransvillkor för konsumentkunder

1.4.2025

Säljare:
Vianor AB
Organisationsnummer: 556185-1063
Adress: Metallvägen 34, 195 72 ROSERSBERG
Tel. 0771-16 33 33
[email protected]

1. Allmänt

Beställning i webbutik kan endast ske genom att villkoren godkänns i kassan i den markerade kryssrutan.  Om kunden ej accepterar dem kommer det inte gå att beställa från webbplatsen.

Vianor förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor. När kunden beställer varor från Vianor ska de villkor som gäller vid tidpunkten för beställningen tillämpas på avtalet mellan kunden och Vianor. Om något krav i dessa villkor anses vara ogiltigt, olagligt eller omöjligt att verkställa, ska det tillämpas i den utsträckning som tillåts enligt gällande lag. Detta påverkar inte på något sätt giltigheten, lagligheten eller verkställandet av eventuella återstående bestämmelser.

Vianor har också rätt att utan särskilt meddelande och utan ansvar begränsa eller avbryta användningen av webbutiken, ta delar av webbutiken ur bruk eller helt eller delvis begränsa användningen av vissa funktioner eller tjänster i webbutiken.

Dessa villkor påverkar inte kundens lagstadgade rättigheter, som inte kan bortses från eller begränsas genom ett avtal.

2. Leveransvillkor och betalningsmetoder i webbutiken

Kunden kan välja mellan leverans till en adress som de angett eller upphämtning på en av Vianors servicepunkter.

Leverans till en adress som kunden har angett

Leveransen kan ske till valfri adress i Sverige som har en fast vägförbindelse. Priser och beräknade leveranstider för transporter och relaterade tjänster finns tillgängliga i webbutiken när du gör beställningen.  Försändelsen omfattas av villkoren hos det transportföretag som tillhandahåller leveransen.

När du tar emot försändelsen måste du undersöka paketets och produkternas skick med avseende på eventuella transportskador. Om du upptäcker skador på försändelsen och föraren fortfarande är kvar ska du be dem att notera skadorna på fraktsedeln. För att kunna kräva ersättning för skador under leveransen behöver vi tydliga bilder på hela försändelsen, produktförpackningen och skadorna. Du måste anmäla skadan till oss inom sju (7) dagar.

Upphämtning från en servicepunkt

Du kan hämta eller få de produkter som du har köpt från Vianors webbutik installerade 3 arbetsdagar efter ditt köp om produkterna finns i lager, annars ca 3–6 arbetsdagar efter köpet (exklusive inköpsdatumet), på ett av Vianors servicepunkter som du själv väljer. Leveranstiden för moped-, skoter- och motorcykeldäck är ca 3–6 arbetsdagar. Den tjänst du har beställt kommer att finnas tillgänglig vid den tidpunkt som anges i orderbekräftelsen.

Var beredd på att du måste styrka din identitet när du hämtar ut din beställning. Om varorna hämtas av någon annan än beställaren själv måste de ha en fullmakt som är undertecknad av den ursprungliga kunden.

Betalningsmetoder

Vilka betalningsmetoder som är tillgängliga vid ett visst beställningstillfälle kan variera och du kommer att informeras om vilka betalningsmetoder som erbjuds innan du lägger din beställning. Kreditkortsbetalning är möjlig. Vid kreditkortsköp debiteras ditt kreditkort när vi bekräftar din beställning.

3. Orderbekräftelse

Genom att göra beställningen i Vianor  webbutik lägger du en bindande beställning av de varor som finns i din varukorg.  När du får orderbekräftelsen är avtalet bindande.

Du får en orderbekräftelse till din e-post. Du får ett kvitto på ditt köp på en servicepunkt, när du får den produkt eller tjänst som du har köpt.

Om leveranstiden för produkterna eller tjänsten ändras kommer Vianor att ta kontaktoch informera om den nya leveranstiden.

4. Vianors rätt att avbryta en order

Vianor har rätt att häva avtalet med kunden

  • om den betalningsmetod som kunden har valt inte kan debiteras eller
  • om Vianor inte kan leverera de beställda varorna av skäl som beror på kunden eller
  • i undantagsfall är Vianor inte skyldiga att leverera kundens beställning om leverantören inte levererar varorna till Vianor korrekt eller i tid, trots att Vianor har följt rätt beställningsrutiner hos leverantören. För att detta undantag ska gälla måste Vianor ha underrättat kunden om situationen utan onödigt dröjsmål. Vianor är endast skyldiga att leverera från tillgängliga lager och från det lager som Vianor har beställt från leverantören. Vianor åtar sig in inte att införskaffa beställda varor från annan håll.

Om Vianor avbryter beställningen återbetalas inköpspriset till den betalningsmetod som kunden använde för de ursprungliga transaktionerna.

5. Kunden ändrar bokade servicetider

Om den bokade tiden inte passar kan den valda verkstaden kontaktas för att flytta bokningen. Ändringar av den bokade tiden måste göras 24 timmar i förväg om inget annat avtalats.

Under förutsättning att ångerrätten inte blivit nyttjad (se avsnitt VIII) i samband med ett tjänsteavtal har Vianor rätt att behålla betalningen för en tjänst som kunden inte utnyttjar genom att utebli från den bokade tiden hos Vianor.

6. Priser

I däckpriserna ingår en återvinningsavgift på 25 kr inkl. moms per däck samt 25 % moms. Priserna på fälgar och andra produkter inkluderar 25 % moms. Tjänsterna inkluderar 25 % moms.

Fordon med däcktrycksövervakningssystem: Eventuella sensorer och tillhörande installationsarbete debiteras separat.

Ett uppenbart skrivfel i produktens pris (priset motsvarar inte alls den allmänna nivån på marknaden) är inte bindande för säljaren.

7. Garanti

Alla Vianors produkter som säljs i webbutiken kommer med garanti. Garantierna varierar och det är tillverkaren av produkten som ansvarar för garantin. Mer detaljerad information om garantiperioder kan erhållas från Vianors servicepunkter.

Garantierna begränsar inte konsumentens rättigheter enligt tillämpliga lagar.

8. Information om ångerrätt vid köp i webbutik (distansförsäljning)

Ångerrätt 

Kunden har rätt att häva ett avtal som ingåtts i webbutiken inom 14 dagar utan att ange någon orsak.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter att varan har mottagits eller tjänsteavtalet har ingåtts. Om en tjänst är beställd kan kunden utöva ångerrätten för tjänsten fram till dess att tjänsten har påbörjats i enlighet med bokningen, men inte efter att den ovan angivna 14-dagarsperioden har löpt ut. 

Varorna måste vara i sitt ursprungliga skick för att ångerrätten ska gälla. Vianor förbehåller sig rätten att neka ångerrätten om produkterna är skadade eller använda, såvida inte produkterna har skadats eller förändrats på grund av någon åtgärd som är nödvändig för att undersöka dem.

För att utöva ångerrätten måste kunden informera Vianor på den servicepunkt som kunden har valt att hämta varorna på eller via e-post: [email protected].

Det räcker med att skicka ett meddelande för att utöva ångerrätten innan perioden har löpt ut.

Om en tvist gällande ett köpeavtal inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna kan konsumenten ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Ångerrättens effekt 

Om kunden avslutar detta avtal kommer Vianor att återbetala alla betalningar som mottagits inklusive leveranskostnader (motsvarande den billigaste standardleveransmetoden som Vianor erbjuder) utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter att Vianor mottagit kundens meddelande om att avsluta avtalet. Vianor kan dock hålla inne återbetalningen tills att varan kommit i retur eller tills att kunden har visat att varan skickats tillbaka.. Återbetalningen görs till den betalningsmetod som använts för den ursprungliga transaktionen, såvida kunden inte uttryckligen har godkänt någonting annat, och alltid på ett sådant sätt att kunden inte ådrar dig några kostnader för återbetalningen.

Kunden måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till Vianor på den servicepunkt där de hämtades utan dröjsmål och senast 14 dagar efter att meddelandet skickades. Tidsfristen är uppfylld om varan skickas tillbaka innan 14-dagarsperioden har löpt ut.

Kontakta alltid Vianor för instruktioner om returnerad vara önskas med en transportör.. "Eventuella returkostnader står kunden för.

9. Personuppgifter och användningen av dem

Läs om användning av personuppgifter och rättigheter i Vianors Integritetspolicy.

10. Ansvarsbegränsning

Med undantag för lagstadgat ansvar som inte kan bortses från är Vianor inte juridiskt ansvariga för några förluster som:

  • inte kunde förutses av kunden eller av Vianor vid tidpunkten då avtalet ingåtts (t.ex. tekniska problem)
  • inte är orsakade av avtalsbrott från Vianors sida
  • utebliven vinst
  • förluster för icke-konsumenter.

Om däckbyte utförts hos Vianor måste bultarna dras åt efter 100 km. Kunden kan få detta utfört kostnadsfritt i Vianors servicecenter. Vianor ansvarar inte för skador som uppstår på grund av att kunden inte har dragit åt bultarna enligt anvisningarna efter ett däckbyte.