Extern ljudnivå

Tre klasser visar däckljudet

I den nya EU-däckmärkningen ser man den externa ljudnivån som en mycket viktig fråga. Ljudnivån inne i bilen uppmärksammas inte. Om alla bilar skulle ha däck med lågt ljudnivå så skulle bullerutsläpp i miljön minska avsevärt. Externt däckljud mäts i decibel. Externt däckljud motsvarar inte däckljudet inne i kupén.

  • Utöver ljudvärdet i decibel dB (A) visar bilden om ljudnivån överstiger maximivärdet på det kommande typgodkännandet (3 svarta vågor=däck med hög ljudnivå), om det överensstämmer det kommande typgodkännandet (2 svarta vågor=däck med genomsnittlig ljudnivå) eller om däcket är över 3 dB tystare än det kommande typgodkännandet förutsätter (1 svart våg=tyst däck). 

melu_SE.jpg

Tre klasser som visar däckljudet i decibel. Ju fler svarta ribbor desto högre är det externa däckljudet. Mätvärdet anges även med ett dB-tal.

Bränslebesparingen och säkerheten beror i stor utsträckning på hur föraren kör sitt fordon. Observera följande:

  •  Ett ekonomiskt körsätt kan minska bränsleförbrukningen avsevärt.
  • Lufttrycket i däcken bör kontrolleras i jämna mellanrum för att optimera körsäkerheten och –komforten.
  • För lågt lufttryck ökar däckslitaget samt bränsleförbrukningen och är en trafiksäkerhetsrisk.
  • En ansvarstagande bilist känner till vilka egenskaper bilens däck har och i vilket skick de är. Förutsättningen för att kunna hålla rätt hastighet vid alla lägen och säkerhetsavståndet till bilen framför är att bilföraren är medveten om sin bils och däckens egenskaper.

EU:s däckmärkning video


Läs mer om EU's däcmärking www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

EU' s däckmärkning / Bränsleekonomi / Våtgrepp / Däcktester viktiga