Våtgrepp

Kör mer säkert

Våtgrepp är en viktig säkerhetsegenskap speciellt på sommardäck. Det avgör hur effektivt fordonet kan bromsas på våt väg. Klass A är bäst och klass F sämst. Klasserna D och G används inte.

Däck med bra våtgrepp har kortare bromssträcka och mer stabila köregenskaper.

Skillnaden i bromssträckan är fyra billängder


jarrutusmatka-kuvitus.jpg

Märkningen visar däckets bromssträcka från 80 km/h på våt asfalt. Exempelvis är skillnaden på bromssträckan upp till över 18 meter, fyra billängder, mellan däcket i klass A och däcket i klass F. Skillnaden mellan bromssträckan på däck som ligger i klasser efter varandra är en billängd (3-6 meter).
 

›› Bäst och sämst. Klasser A-G över 18 meter kortare bromssträcka
›› Klasser efter varandra, exempelvis B-C en billängd kortare bromssträcka

Våtgrepps-
klassificeringen ger fel signaler

Våtgreppsklassificeringen visar inte hur bra ett vinterdäck är i nordiska vinterförhållanden. Nordiska dubbfria vinterdäck är utvecklade för nordiska, ofta väldigt hala vinterförhållanden på is och snö. På dubbfria vinterdäck för centraleuropeiska förhållanden prioriteras köregenskaper i snabb körning på torra vägar på bekostnad av isgreppet.

Bränslebesparingen och säkerheten beror i stor utsträckning på hur föraren kör sitt fordon. Observera följande: 

  • Ett ekonomiskt körsätt kan minska bränsleförbrukningen avsevärt.
  • Lufttrycket i däcken bör kontrolleras i jämna mellanrum för att optimera körsäkerheten och –komforten.
  • För lågt lufttryck ökar däckslitaget samt bränsleförbrukningen och är en trafiksäkerhetsrisk.
  • En ansvarstagande bilist känner till vilka egenskaper bilens däck har och i vilket skick de är. Förutsättningen för att kunna hålla rätt hastighet vid alla lägen och säkerhetsavståndet till bilen framför är att bilföraren är medveten om sin bils och däckens egenskaper.

EU:s däckmärkning video


Läs mer om EU's däckmärkning www.nokiantyres.se/eu-nya-dackmarkning

EU' s däckmärkning / Bränsleekonomi / Däckljud / Däcktester viktiga