Det är många faktorer som skapar rullmotstånd, bland annat luftmotståndet, fordonets hastighet, vikten på lasten, själva fordonet och däcken. Det är friktionen mellan däcken och vägen som orsakar rullmotstånd. Andra faktorer, som till exempel luftmotståndet, har inte lika stor påverkan.
– Över en tredjedel av rullmotståndet beror på energiförlusten som däcken skapar. Det betyder att däckets mönster har en stor betydelse för bränsleförbrukningen och utsläppen. Ju fler däck ett fordon har desto högre blir den totala friktionen som fordonet skapar, berättar Ulf Neckmar, produktchef på lastbilsdäck på Vianor Sverige.
Lättrullande däck sparar 20-30 procent bränsle
Däckens inverkan på bränsleförbrukningen är 20-30 procent på en lastbil, beroende på typen av lastbil. Det innebär att när rullmotståndet minskar med 10 procent så minskar bränsleförbrukningen med 2-3 procent.
– Premiumdäck (till exempel Nokian Tyres Hakkapeliitta Truck F2) har lägre rullmotstånd än billigare budgetdäck. Det innebär att premiumdäck trots högre inköpspris sparar fort in prisskillnaden och därefter blir besparingen ännu större och åkeriets lönsamhet blir bättre. Dessutom kan däckstommarna regummeras när däcken har blivit slitna, säger Ulf Neckmar.
Regummeringen är kostnadseffektivt och ekologiskt
Enligt en undersökning skapar tillverkningen av nya lastbilsdäck fyra gånger mer utsläpp än tillverkningen av regummerade däck. Råvarorna påverkar utsläppen mest, produktionen av regummerade däck kräver betydligt mindre råvaror än produktionen av nya däck. Men även själva produktionsprocessen och logistiken påverkar utsläppen.
– I produktionen av premium regummeringsmaterial, som till exempel vinterslitbanan Noktop Hakkapeliitta E2, används samma teknologi i gummiblandningen och på mönstret som i produktionen av nya däck. Regummerade däck är kostnadseffektiva och även ekologiska. Regummerade däck är ett bra alternativ även därför att tillgängligheten är bra. Lagerprodukter kan levereras direkt och regummeringen av kundens egna däckstommar tar bara cirka två veckor, säger Ulf Neckmar.
Optimala däck på varje axel
Det är bra att komma ihåg att däck på olika axlar sparar bränsle på annorlunda sätt. Breda däck för körning på asfaltvägar har lägre motstånd och till exempel däck på ett fordon på en byggarbetsplats kan ha upp till dubbelt så högt rullmotstånd. Det beror på att dessa däck är mer robusta och har annorlunda greppegenskaper.
– Mest går det att spara med däck på en trailer. Deras andel kan vara hälften av samtliga däck på en fordonskombination. För att uppnå största möjliga bränslebesparing ska man se till att alla axlar har optimala däck. Jag rekommenderar att prata med en däckexpert som kan hjälpa till att välja rätt typ av däck, säger Ulf Neckmar.
– Man ska även ha en bra relation mellan nya däck och regummerade däck för att garantera att det finns tillräckligt med däckstommar för regummering. Beroende på fordonet och var och hur man kör så kan däckslitaget variera mellan olika axlar vilket är bra att känna till för att kunna använda däcken maximalt och för att regummeringen ska fungera optimalt, påminner Ulf Neckmar.
Rätt lufttryck ökar säkerheten och sparar bränsle
Utöver däck med lågt rullmotstånd så är även rätt lufttryck viktigt för bränsleekonomin. För lågt lufttryck förkortar också däckens livslängd och ökar risken för däckskador.
– Om lufttrycket är tjugo procent för lågt så kan däckets konstruktion skadas. Har man kört länge med för lågt lufttryck så ska däcket kontrolleras noga för att upptäcka eventuella skador, säger Ulf Neckmar.
När alla däck har rätt lufttryck så kan en fordonskombination spara 10 000 – 15 000 kronor i bränslekostnaden per år. Vinsten blir i praktiken ännu högre då däcken håller längre och risken för däckskador minskar.
Mer information:
Ulf Neckmar, produktchef, tel. 070 720 8062
[email protected]
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
[email protected]