Ända sedan 2012 finns det en standardiserad EU-däckmärkning. Den anger rullmotstånd, bromssträcka och bullernivå i dB. Vad bör jag som kund ta till mig som extra viktigt när det kommer till märkningen? Vi frågade Tomas Jansson som är Vianors expert på personbilsdäck.
− Hur stor är skillnaden mellan de bästa och de sämsta däcken när det gäller bränsleförbrukning?
Ett A-klassat däck gör att bilen drar cirka 0,5 liter mindre bränsle per 10 mil, jämfört med ett G-klassat däck. Men det kan dock skilja mer eller mindre beroende på vägens beskaffenhet och hur man kör.
− Vad är miljöklassade, eller så kallade ”Gröna däck”?
Det finns egentligen ingen miljöklassning men däck som rullar lätt anses vara miljövänliga för de gör att bilen drar mindre bränsle. Märkningen på däcken visar energieffektiviteten på en skala mellan A = bäst och G = sämst (D används inte).
− Var på bilen ska de minst slitna däcken sitta?
Du ska alltid ha de bästa däcken bak oavsett om bilen är fyrhjuls-, framhjuls- eller bakhjulsdriven.
− Vad är skillnaden mellan bra, respektive dåligt våtgrepp med nya däck?
Våtgrepp är en viktig egenskap när det kommer till sommardäck. Den nya däckmärkningen illustrerar hur snabbt ett fordon stannar på våt asfalt vid inbromsning från 80 km/t. Skillnaden mellan ett klass A (bäst) och klass F (sämst) är cirka 18 meter i bromssträcka.
− När det kommer till lufttryck i däcken, är det alltid tillverkarens rekommendation som gäller?
Man ska betrakta biltillverkarens rekommenderade lufttryck som ett absolut minimum. En tumregel är att öka lufttrycket 10-15% (dvs. +0,2 – 0,5 bar) över det rekommenderade. Du bör kolla lufttrycket minst en gång i månaden. Det är viktigt att mäta lufttrycket när däcken är kalla.
− Är året-runt-däck ett vettigt alternativ på sommaren?
Nej, det är de inte. Dessa däck är en kompromiss som vare sig är bra på vintern eller sommaren. Det finns egentligen inga förutsättningar för att tillverka ett däck som ska fungera optimalt när det kommer till de temperaturvariationer vi har i Norden.
− Hur slitna kan däck vara innan det är dags att köpa nya?
När det gäller sommardäck anser jag att däcken bör bytas när man har 3 mm eller mindre kvar av mönsterdjupet. Våtgrepp försämras drastiskt och ökar risk för vattenplaning när mönsterdjupet är mindre än 3 mm.
Tomas Jansson, Vianors expert på personbilsdäck.
Undrar du något?
Våra experter hjälper dig gärna med alla frågor som rör däck- och bilservice.
Maila till [email protected]