Nya vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta LT3 ger utmärkt vintergrepp och körstabilitet, kombinerat med robust konstruktion och utmärkt slitstyrka. Nokian Hakkapeliitta LT3 är utvecklat för utmanande vinterförhållanden och är pålitligt och säkert på isiga vägar och vid snöiga arbetsplatser. För att maximera slitstyrkan på detta specialvinterdäck lanserar Nokian Tyres som första däcktillverkaren i världen dubbar av rostfritt stål, skräddarsydda för tunga transporter. Nya Nokian Hakkapeliitta LT3 kompletterar Nokian Tyres moderniserade vinterdäcksfamilj med nya däck för personbilar, SUV-bilar och lätta lastbilar.
Nokian Hakkapeliitta LT3 är speciellt utvecklat för krävande vinterbruk och ger bästa möjliga säkerhet, körstabilitet och slitstyrka i professionellt bruk. Utöver utmärkta vinteregenskaper, robust konstruktion och utmärkt milresultat har Nokian Hakkapeliitta LT3 egenskaper som skiljer sig från sin föregångare, speciellt den unika dubbinnovationen och djupare mönster. Nokian Tyres, som utvecklade världens första vinterdäck och som har över hundra patent som förbättrar vintersäkerheten, nydesignade dubbarna på Nokian Hakkapeliitta LT3, skräddarsydda för tunga fordon och hårda vinterförhållanden.
Det omfattande och moderna sortimentet av Nokian Hakkapeliitta LT3 omfattar 16 produkter från 16 till 20 tum i hastighetsklassen Q (160 km/h) och de blir tillgängliga för konsumenter från och med hösten 2019. Viktigaste marknader för det nya däcket är Norden, Nordamerika, Centraleuropa och Ryssland. Däcket kommer att finnas i två olika versioner, både som dubbad i fabriken och odubbad. Dubbfria Nokian Hakkapeliitta LT3 är utvecklat och testat för att ge maximal vintersäkerhet i länder där användningen av dubbdäck inte är tillåtet.
Utmärkt vintersäkerhet
I utmanande vinterförhållanden spelar däcken en viktig roll. Däckets viktigaste egenskaper på svårt vinterväglag är bromsegenskaperna och bra grepp i kurvor samt vid filbyten på hårdpackad snö. Bra grepp är extra viktigt för tunga fordon. Nokian Tyres nya Hakkapeliitta vinterdäck är utvecklade för att klara även de mest extrema vinterförhållanden säkert och pålitligt.
Körning på snöiga och isiga vägar med tung last kan vara stressigt, speciellt om däcken inte klarar av uppgiften. Nokian Hakkapeliitta LT3 är avsett för tunga 4X4-fordon och lätta lastbilar, men passar även perfekt för snöröjning och dragning av släpvagn på vintern.
Bra rostskydd ökar slitstyrkan
Den viktigaste egenskapen på nya Nokian Hakkapeliitta LT3 är den nya dubbtekniken. Nokian Tyres nya Arctic stud concept omfattar en helt ny dubbmodell med ny dubbfläns som förbättrar slitstyrkan för tunga transporter i vinterförhållanden. Dubbarna av rostfritt stål ger både stil och funktionalitet och dubbarna håller länge på saltade vägar. Utöver optimerat vintergrepp och utmärkta köregenskaper gör de nya dubbarna även att däcket ser snyggt ut.
– Däckets nya funktionella design och det nya dubbkonceptet ger extremt bra grepp på halt väglag och fler säkra mil. Den nya så kallade ankardubben har en ny form av flänsbotten och ett stjärnformat hårdmetallstift. Dubbflänsen är av rostfritt stål vilket förbättrar slitstyrkan i krävande förhållanden då dubbarna inte rostar. De nya dubbarna är 12,7 millimeter långa, två millimeter längre än tidigare dubbmodeller. Det gör att dubbarna håller längre, säger Tommi Ajoviita, Development Manager på Nokian Tyres.
Nya Nokian Hakkapeliitta LT3 har större mönsterdjup på 13,5 millimeter och däckmodellerna med högre lastindex (>121) har ett mönsterdjup på 14,5 millimeter. Det djupare mönstret och bättre dubbhållbarhet förbättrar däckets slitstyrka och milresultat.
Slitstark konstruktion ger fler mil
Kraftfulla och tunga fordon ställer stora krav på däck. De ska vara robusta och slitstarka för att kunna ge höga och tunga fordon stabila köregenskaper i krävande förhållanden. Nya Nokian Hakkapeliitta LT3 har en robust LT-konstruktion som klarar tunga laster exakt och säkert. Den robusta konstruktionen optimerar även sittstyrkan på varierande väglag.
Däckets slitbanegummiblandning ger extremt bra skydd mot stick- och skärskador vilket ytterligare förbättrar slitstyrkan. Gummiblandningen Arctic Grip compound är speciellt utvecklad för tunga däck och ger många mil, bra skydd mot stick- och skärskador samt utmärkt slitstyrka.
Däcket har också ett aggressivt mönster med djupa spår som leder effektivt bort snö och slask mellan däcket och vägen. Designen på mönstrets mittparti förbättrar stabiliteten och styregenskaperna, medan de skräddarsydda lamellerna ger utmärkt grepp, speciellt i kurvor. Djupare mönsterspår ger bättre skydd mot slaskplaning och förbättrar självrensningen.
Jämfört med föregångaren Nokian Hakkapeliitta LT2 har nya Nokian Hakkapeliitta LT3 avsevärt bättre köregenskaper och grepp på is och snö. Det nya däcket har även bättre grepp på våta och slaskiga vägar.
Bättre skydd ger längre livslängd
Som alla andra Nokian Tyres SUV-däck och däck för lätta lastbilar har även Nokian Hakkapeliitta LT3 den revolutionerande tekniken Aramid Sidewall. En skada på däcksidan innebär ofta att däcket inte kan lagas utan man måste köpa ett nytt däck. Tekniken Aramid Sidewall ger en ny typ av slitstyrka och skydd mot skador i utmanande körförhållanden. Kraftiga syntetiska aramid-fiber i gummiblandningen förstärker däcksidorna. Fibern gör däcksidorna mer motståndskraftiga mot stick- och skärskador som annars lätt kan förstöra däcket. Däckskador kan orsaka stora kostnader men de Aramid-förstärkta däcksidorna minskar risken betydligt.
– Vinterväglaget med snö- och istäckta vägar, omfattande tjälskador och pothål innebär många utmaningar för föraren. Den förbättrade slitstyrkan och säkerheten som tekniken Aramid Sidewalls gör det lättare för för professionella förare att undvika farliga och dyra däckskador, säger Tommi Ajoviita.
Patenterad säkerhet
För bättre säkerhet har däcket slitagevarnaren Winter Safety Indicator (WSI), patenterad av Nokian Tyres. Tillsammans med snöflingesymbolen visar slitagevarnaren hur många procent av mönsterdjupet som finns kvar. Snöflingesymbolen är synlig tills mönsterdjupet blir fyra millimeter. När symbolen inte längre är synlig rekommenderar vi köp av nya däck för att garantera säkerheten.
Även inforutan där man kan markera lufttrycket ökar säkerheten. Där kan man även markera var på bilen däcket sitter. Även dragmomentet för hjulbultarna kan markeras på däcksidan vilket ytterligare förbättrar säkerheten och komforten.
Nokian Hakkapeliitta LT3 – Trygghet i vinterarbeten
- Säkert och pålitligt i extrema vinterförhållanden
- Världens första dubbar av rostfritt stål ger maximal slitstyrka genom att motstå rost på grund av vägsalt
- Robust och stabilt för tunga laster
Viktigaste innovationer:
Arctic stud concept. Rostar inte, fler mil. Det nya dubbkonceptet förbättrar slitstyrkan och greppet för tunga transporter i vinterförhållanden. Dubbarna av rostfritt stål ger både stil och funktionalitet för dubbarna och de håller länge på saltade vägar.
Aggressivt mönster med djupa spår. Leder effektivt bort snö och slask mellan däcket och vägen. Designen på mönstrets mittparti förbättrar stabiliteten och styregenskaperna, medan de skräddarsydda lamellerna ger utmärkt grepp, speciellt i kurvor. Djupare mönsterspår ger bättre skydd mot slaskplaning och förbättrar självrensningen.
Sipe activators. Utmärkt snö- och isgrepp. De så kallade lamellväckarna finns på däckskuldrorna garanterar körsäkerheten i varierande väderförhållanden. Bredare lameller ger stöd genom att de öppnar de närliggande lamellerna. Den här funktionen förbättrar greppet på hala vägar.
Brake Boosters förbättrar bromsgreppet. De sågtandade brake boosters på mönsterklacksskuldrorna förbättrar bromsgreppet på snö.
Arctic Grip Compund. Fler mil och utmärkt skydd mot stick- och skärskador. Slitbanegummiblandningen är speciellt utvecklad för tunga transporter och ger extremt bra skydd mot stick- och skärskador.
Tekniken Aramid Sidewall. Extremt slitstyrka. Kraftiga syntetiska aramid-fiber i gummiblandningen förstärker däcksidorna och ökar både slitstyrkan och skyddet mot skador i krävande förhållanden. Fibern gör däcket mer tålig mot stick- och skärskador som annars skulle kunna förstöra däcket.