Ta väl hand om dina däck så minskar risken för en punktering. Däck- och bilservicekedjan Vianor ger sex tips om hur du bör ta hand om dina däck för att slippa en punktering mitt under en resa.
– Viktigaste är att däcken har rätt lufttryck. Är det för lågt slits däcken snabbare och risken för en punktering ökar. Lufttrycket bör kontrolleras varje månad och när bilen lastas tungt, rekommenderar Tomas Jansson Product Manager på Vianor i Sverige.
Det är bra att kontrollera däcken regelbundet för att upptäcka eventuella skador och att de inte slits ojämnt. Ojämnt slitage kan bero på en felaktig hjulinställning eller att stötdämparna är slitna. Om bilen har däck med fel belastningsindex så slits de snabbare än normalt och de kan även skadas lättare. Eventuella större stenar som har fastnat i däckens huvudspår ska tas bort så att de inte kan tränga sig djupare in i däcket.
När det är dags att köpa nya däck så är bra slitstyrka en fördel. Nokian Tyres däck för SUV-bilar och lätta lastbilar har däcksidor som är förstärkta med aramidfibrer som ger ett bra skydd mot däckskador.
– De extra slitstarka däcksidorna skyddar effektivt mot stick- och skärskador samt mot kraftiga stötar om man till exempel råkar köra emot en trottoarkant, i ett djupt hål eller på en vass sten, berättar Tomas Jansson.
Mindre hål i däckets slitbana kan oftast lagas
Om du får en punktering så är det skadans omfattning som påverkar om den kan lagas.
– Om skadan är i slitbanan och den har en diameter på högst sex millimeter så kan den oftast lagas på ett säkert sätt, säger Tomas Jansson.
Om skadan är större eller om du har lagat hålet tillfälligt med däcktätningsmedel så måste du oftast köpa ett nytt däck. Användningen av tätningsmedel i sig förstör inte däcket, men hålet kan bli större när du kör med bilen och när du kommer fram till en däckverkstad så kan den vara så stor att lagning inte längre är möjligt.
Vad ska jag göra om jag får en punktering?
– Om du får en punktering i högre hastighet så börjar bilen vanligtvis dra åt ena hållet. Därför ska du först och främst koncentrera dig att hålla styrningen rakt fram tills du kan stanna bilen på ett säkert sätt, säger Tomas Jansson.
När du har stannat bilen så observera trafiken bakom dig och använd blinkers och bromsljus. Om du stannar på ett ställe där bilen kan innebära en fara för andra trafikanter så sätt på varningsblinkers. Ta på dig en reflexväst och gå sedan en bra bit bakom bilen och placera en varningstriangel vid vägkanten för att varna andra trafikanter.
Äldre bilar har vanligtvis ett reservdäck och nyare bilar en lagningssats med kompressor. Vissa bilmodeller kan ha ett tillfälligt reservdäck som tillåter körning i högst 60 eller 80 km/h. Om du använder en lagningssats eller tillfälligt reservdäck så ska du bara köra till närmaste däckverkstad.
Om du inte själv kan byta till reservhjulet eller inte kan använda lagningssatsen, eller om det skadade däcket är på vägsidan och hjulbyte eller lagning därmed är farlig, så bör du kontakta assistanshjälp via ditt försäkringsbolag. Vissa däcktillverkare kan också erbjuda vägassistans.
– Alla Nokian Tyres Hakka-sommardäck och Hakkapeliitta-vinterdäck omfattas av Hakkaskydd som gäller ett år efter däckköpet, förutsatt att däckets mönsterdjup är minst fyra millimeter. Om ett däck går sönder och inte kan lagas så får du ett nytt likande däck utan kostnad. Vid ett däckhaveri kan du även kontakta Hakkaskyddets vägassistans dygnet runt, under förutsättning att du har registrerat ditt Hakkaskydd senast två veckor efter inköpet på Nokian Tyres hemsida, säger Tomas Jansson.
Vianors tips för att undvika en punktering
- Kör med rätt lufttryck i däcken. För lågt lufttryck gör att risken för en punktering ökar och däcken slits betydligt fortare.
- Kontrollera lufttrycket varje månad och när bilen lastas tungt. På vintern ska lufttrycket vara lite högre än på sommaren. I bilens instruktionsbok, på dörrkarmen på förarsidan eller på bränslepåfyllningslocket anges rätt lufttryck för lastad bil.
- Kontrollera däcken regelbundet och ta bort större stenar som fastnat i däckens huvudspår. Med tiden kan de tränga sig djupare in i däcket och skada det.
- Kontrollera däckslitaget regelbundet. Om slitaget är ojämnt så kan det vara fel på hjulinställningen eller stötdämparna.
- Se till att din bil har däck med rätt belastningsindex. Annars slits däcken snabbare än normalt och även risken för en däckskada ökar. Rätt belastningsindex anges i bilens registreringsbevis och de två sista siffrorna på däckmärkningen som finns på däcksidan är belastningsindex. Till exempel märkningen 205/55 R 16 94 V XL innebär att belastningsindexet är 94.
- Vid köp av nya däck är det värt att välja slitstarka däck. Nokian Tyres SUV-däck och däck för lätta lastbilar har däcksidor som är förstärkta med aramidfibrer som ger bra skydd mot däckskado
Mer information:
Tomas Jansson, Product Manager, tel. 0705-36 36 90
[email protected]
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
[email protected]
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se