Att enbart kolla mönsterdjupet garanterar inte att dina vinterdäck är säkra

03.10.2018

Innan du byter till vinterdäck på din bil så kom ihåg att kontrollera mönsterdjupet på däcken. Om du har dubbdäck så se över hur många av dubbarna som sitter kvar. Du kan lära dig att byta hjul själv, men det kräver fokus. Om du gör jobbet slarvigt så kan det skada både dina däck och din bil.

Att enbart kolla mönsterdjupet garanterar inte att dina vinterdäck är säkra

Bra tips är att kontrollera i vilket skick dina vinterdäck är i god tid innan det är dags att montera dem på bilen. Det finns speciella mätstickor för mätning av mönsterdjupet, men man kan också använda en tumstock. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Alla Nokian Tyres däck har en slitagevarnare som tydligt visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar.

Bra mönsterdjup behövs speciellt vid körning på slaskiga vägar. På halt underlag spelar däckets lameller och dubbar en viktig roll.

Kontrollera dubbslitaget

När dubbarna slits jämnt blir säkerheten bättre och däcken håller längre. Enligt reglerna får antalet dubbar inte variera mer än 25 procent mellan de fyra däcken.

– Kontrollera hur många dubbar som finns kvar på däcket samt dubbutsticket, alltså hur högt ut dubbarna står från slitbanan. Dubbutsticket brukar öka på drivdäcken, på en framhjulsdriven bil brukar framdäcken ha högre dubbutstick än bakdäcken. Dubbutsticket kan jämnas ut genom att skifta framdäcken bak och tvärtom med jämna mellanrum, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Enligt finska trafiksäkerhetsverket Trafi kan det ofta finnas stora skillnader mellan däcken. Slutsatsen i Trafis rapport ”Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor” är att dubbdäck ska skiftas från fram till bak och tvärtom oftare på grund av dubbutsticket och dubbslitaget än på grund av mönsterdjupet.

De flesta svenskar kör med dubbdäck på vintern. Mildare vintrar och barmarksförhållanden gör att dubbdäck slits fortare än tidigare när vintrarna var kallare. Dessutom är framhjulsdrivna bilar tyngre och motoreffekten har ökat. Även aggressivt körsätt ökar däckslitaget.

På dubbfria vinterdäck baseras vintergreppet på slitbanan och materialen i slitbanan. Istället för dubbarna ska bilägare som kör med dubbfria vinterdäck utöver mönsterdjupet kontrollera hur lamellerna ser ut. Däckets skarpa lamellkanter och den mjuka gummiblandningen skapar vintergrepp på dubbfria vinterdäck. Om lamellerna är låga och lamellkanterna runda, samt om däcket är hårt istället mjukt så ger det dåligt vintergrepp.

Rätt lufttryck före montering

När nätterna börjar bli frostiga är det dags att montera vinterdäck på bilen. Vägarna kan då vara hala tidigt på morgonen speciellt på skuggiga ställen.

Monterar du hjulen själv så ska du ta det lugnt och inte stressa. Gör du fel så kan något av däcken skadas och är inte hjulmuttrarna ordentligt åtdragna så kan hjulet lossna under körning.

Däck med pilformat mönster har en bestämd rullriktning. Mönstret på den här typen av däck är utformat så att det ger bästa möjliga köregenskaper i krävande vinterförhållanden när däcket rullar åt rätt håll. Även dubbutsticket kan öka mer än vanligt om däckets rullriktning är fel.

– Lufttrycket på vinterdäck bör kontrolleras och justeras innan de monteras på bilen. Det vanliga är att man först monterar däcken och därefter åker till bensinstationen för att kontrollera lufttrycket. Risken är att om ett eller fler däck har alldeles för lågt lufttryck när de monteras på bilen så kan de skadas när man kör till bensinstationen, varnar Emil Sundholm.

Årets Däckrazzia som genomfördes i augusti visar att drygt sju av tio tillfrågade förare hade inte mätt däcktrycket den senaste månaden eller vet inte när det gjordes senast. Var femtonde kontrollerad bil (6,7 procent) hade så dåligt lufttryck i minst ett däck att det nästan kan betraktas som punktering. 

Om dina fälgar har koniska muttrar så ska konen vara riktad inåt.

Även om ett hjulbyte innehåller många moment så kan man förstås lära sig att göra jobbet själv. Om du är nybörjare så be någon som kan byta hjul att visa dig först hur man gör.

Om du känner dig osäker är det bäst att låta en däckverkstad göra jobbet professionellt.

– Det är inte helt lätt att byta hjul på nyare bilar. Däcken har blivit större och tyngre vilket gör det tungt att lyfta på dem. Hos oss på Vianor kontrollerar vi däcken noga innan vi monterar dem på bilen och att själva monteringen sker på rätt sätt. Det garanterar att våra kunder har alla förutsättningar att kunna köra säkert i krävande vinterförhållanden, säger Tomas Jansson, produktchef personbilsdäck och fälgar på Vianor.

Att komma ihåg när du byter däck själv 

  • Det finns speciella mätstickor för mätning av mönsterdjupet, men man kan också mäta med en tumstock. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men Nokian Tyres rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter
  • Alla Nokian Tyres däck har en slitagevarnare som visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar
  • Du behöver ha ett bra fälgkors, momentnyckel och domkraft. Bilens originaldomkraft är inte avsedd för återkommande däckbyten
  • I bilens instruktionsbok anges lyftpunkterna för domkraften på bilen och rekommenderat lufttryck. Vinterdäck bör ha 0.2 bar högre lufttryck än sommardäck
  • Underlaget för hjulbyte ska vara platt och jämnt
  • Om din bil har aluminiumfälgar så ska hjulbultarna efterdras efter 10-20 mils körning
  • Skifta hjulen fram till bak och tvärtom efter 600 – 800 mils körning för jämnare slitage

Nyheter från Vianor

Mars, 2021

Så här väljer du däck och fälgar till en elbil

Vid val av däck och fälgar till en elbil eller hybridbil är det värt att observera vissa saker för att körningen kan ske säkert och komfortabelt samt att produkterna ska hålla länge. Genom att välja rätt typ av däck och fälgar kan du även köra mer miljövänligt.

Branschen prioriterar trygghet och säkerhet, besvikelsen stor över Transportstyrelsens besked

Transportstyrelsen har den 16 mars 2021 meddelat att man inte kommer att göra undantag från föreskriften om förbud att framföra fordon med dubbdäck efter den 15 april på samma sätt som 2020. Däckbranschen och Motorbranschen har i ett öppet brev krävt anpassningar i regelverket med hänvisning till såväl Covid-pandemin som underliggande orimligheter gällande skiftestiderna.

Viktig information gällande coronavirus (covid-19) och smittspridning

Vi arbetar aktivt med säkerheten för våra kunder och anställda. För att minimera smittspridning av coronaviruset (covid-19) har vi vidtagit åtgärder för att ge dig som kund en trygg och säker vistelse. Vi följer utvecklingen noggrant och vidtar åtgärder löpande enligt rådande direktiv.


December, 2020


Oktober, 2020


December, 2019

Kör försiktigt i jultrafiken så kommer du fram säkert

Nu är det dags för många att packa bilen och åka till julfirande med släkt och vänner. Det innebär tät trafik på många vägar vilket ökar kraven både för föraren och bilen. På vintern är det särskilt viktigt att kolla däcken och lufttrycket före resan. En tungt lastad bil behöver mer luft i däcken. Även ett lugnt och förståndigt körsätt ökar säkerheten.

Vilt och felformade kurvor stora olycksrisker på vintern

Utöver hala vägar generellt är det främst två saker du bör vara extra uppmärksam på vintertid. För det första fortsätter viltolyckorna att öka och det sker nu en olycka var åttonde minut. Den andra faran är felutformade kurvor, med andra ord kurvor där vägbanans lutning är felaktig. Halt väglag ökar olycksrisken i båda fallen och därför gäller det att ha bra vinterdäck för att minska olycksrisken.


September, 2019


Juni, 2019


Maj, 2019

Vinterdäck på sommaren allt vanligare

Cirka 250 000 personbilar kör med vinterdäck under sommaren. Enligt Nokian Tyres däckexpert är det farligt för både bilföraren själv och medtrafikanter. Ett nytt test visar att dubbfria vinterdäck har över 40 procent längre bromssträcka än sommardäck på sommarväglag.


April, 2019

Varför så högt däckljud på våren?

Äntligen sommardäck på bilen och dags för vårens och sommarens många biläventyr. Efter några mil med sommardäck blir många bilägare förvånade, däckljudet är ju fortfarande högt. Hur kan det komma sig, sommardäck ska ju vara tysta och komfortabla. Är det fel på mina däck eller kan det vara hjullagret som låter? Oftast är svaret enkelt, det är varken fel på dina däck eller hjullager utan på våren är asfalten extra grov vilket ökar däckljudet.


Mars, 2019

Snart dags för sommardäck - kvalitetsdäck ovärderliga när det väl gäller

Ett säkert vårtecken i april är när sommardäckssäsongen börjar. Nokian Tyres har ett stort och vältäckande sortiment av Nokian Hakka sommardäck som uppskattas av konsumenterna och som har klarat sig bra i däcktester. Nokian Hakka sommardäck är kända för sin höga kvalitet och slitstyrka samt för sina säkra och komfortabla köregenskaper.

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Gacha är världens första självkörande buss som kan köra på alla väglag, även på vinter. Det som gör Gacha unik är att den fungerar pålitligt även i svåra förhållanden, när det är mörkt, när det regnar eller snöar, eller när vägen är slaskig. Den eldrivna Bussen har Nokian Hakkapeliitta vinterdäck som ser till att passagerarna kommer fram säkert och komfortabelt även i extrema förhållanden.








Juni, 2018

Är vi inte framme snart?

9 BILLEKAR SOM FÅR RESAN ATT SWISHA FÖRBI Långa bilfärder med familjen kan lätt tära på tålamodet. Men det går faktiskt att byta barnens bilåkarmantra mot skratt och sång. Drive tipsar om 9 billekar för stora och små.




Mars, 2018

Ett däck blir till

Tester, analyser och provkörningar avlöser varandra. Drive har kollat in vad som krävs för att tillverka riktigt säkra däck.

NÄR UTSIDAN RÄKNAS

Tycker du att dagens bilar har för dåliga lackeringar eller helt enkelt rostar för fort? Drive har träffat en rekondexpert som vet hur du förlänger livslängden på din bil.



Januari, 2018

Aramid-teknik nu även på däck för husbilar och lätta lastbilar

Nokian Tyres utvecklade tekniken Aramid Sidewall för att förbättra slitstyrkan på däck i krävande förhållanden. Nu kan också husbilsägare och professionella förare dra nytta av denna innovation då konstruktionen Aramid Sidewall även finns på däck för husbilar och lätta lastbilar.


December, 2017

Ta väl hand om dina vinterdäck

Med bra vinterdäck som ger säkert grepp kan du köra utan problem även på hala vägar och i mörker. På vintern ska du ha koll speciellt på två saker på dina däck, lufttrycket och mönsterdjupet.


November, 2017

Så servar du bilen billigare

Att sköta servicen av din bil och hålla den i gott skick är viktigt, både för bilens livslängd och för din egen säkerhet. Men du behöver inte serva din bil hos en märkesverkstad för att ha serviceboken i ordning. Oavsett om det gäller gamla pärlan eller nya drömåket.

Bli en bättre bilförare – med kaffe

Det är inte bara gott, uppiggande och ett måste för många bilförare. Nu vet vi också att kaffe faktiskt är riktigt hälsosamt. För bilisten kan ett par koppar kaffe på långfärden också bidra till en säkrare körning och bättre beslut, enligt forskningen.


Oktober, 2017

Även familjens andra bil behöver säkra vinterdäck

Familjens andra bil används ofta till för att transportera barn till deras fritidsaktiviteter och det är vanligt att bilens förare nyligen har fått körkort eller är oerfaren att köra bil på vinter. Den andra bilen är normalt en äldre bil med sämre säkerhet och sparivern gäller tyvärr även vinterdäck som ofta är av sämre kvalitet och som inte ger ett säkert vintergrepp.

Dubb eller inte dubb?

Är det farligt för hälsan att köra dubbat, eller livsfarligt att köra utan? Vi frågade experten Tomas Jansson, produktchef på Vianor.

Sänk försäkringspremien med artificiell intelligens

Visste du att du sannolikt betalar alldeles för mycket för din bilförsäkring? 70 procent av alla bilägare i landet kör nämligen lugnt, skadefritt och under 1500 mil per år. Men samtidigt subventionerar dessa förare premien för de övriga 30 procenten. Nu håller allt det här på att förändras rejält, tack vare ny teknik och allt mer krävande kunder.


Augusti, 2017

Giti Tire lanserar nya dubbdäck

Giti Tire lanserar två nya dubbdäck GT Radial IcePro3 och IcePro SUV3 för varierande och utmanade nordiska vinterförhållanden. Jämfört med föregångarna ger de nya däcken ännu bättre grepp på is och snö, kortare bromssträcka och bättre sidogrepp.


Juli, 2017

Så funkar systemet som har koll på däcktrycket

Däcktrycket har en stor påverkan på bilens köregenskaper och däckens livslängd. Därför ska alla nya bilar ha ett tryckövervakningssystem. Vianors servicechef Fredrik Axelsson reder ut alla frågor runt TPMS.

Är dina däck redo för sommarresan?

Ända sedan 2012 finns det en standardiserad EU-däckmärkning. Den anger rullmotstånd, bromssträcka och bullernivå i dB. Vad bör jag som kund ta till mig som extra viktigt när det kommer till märkningen? Vi frågade Tomas Jansson som är Vianors expert på personbilsdäck.


Juni, 2017

Snabba ryck när Vianor fixar bilar åt Lyxfällan

När Vianor rycker in åt Lyxfällan så är det ofta full fart som gäller. Bilar som ska få nya motorer, renoverade växellådor och kanske nya hjullager och bromsar runt om. Och det ska vara klart inom 48 timmar. Det handlar såklart om att göra bra TV. Och för Vianor är det ett elddop genom goodwill.


Maj, 2017

De är vägens däckhjältar

Däckjouren på Vianor är redo 24 timmar om dygnet för att rycka ut och rädda kunder med däckproblem. Familjer på semester, nyttotrafik eller linjebussar. Det spelar ingen roll. Däck finns det alltid hos vägens hjältar.

Månadens erbjudande - Kampanjpris på nyheten Nokian Hakka Van!

Varje månad får du som kund möjlighet att ta del av förmånliga erbjudanden på populära produkter eller tjänster. Nu i April kan du köpa nyheten Nokian Hakka Van till förmånligt pris när du beställer online. Gäller utvalda dimensioner.

Ta del av erbjudandet! ×