Traditionellt ska bilägare själva ha kontroll över sina däck och sedan anlita en däckverkstad vid behov. Det vanliga är dock att däcken kontrolleras endast vid hjulskifte på hösten och våren, vilket är för sällan ur trafiksäkerhetssynpunkt. Med sin unika verksamhetsmodell som gör däck- och bilservice enklare för bilägare förändrar Vianor branschen och även trafiksäkerheten ökar.
Sedan en tid tillbaka gör däck- och bilservicekedjan Vianor en digital mätning av mönsterdjup på alla bilar som servas på en Vianor-anläggning i Sverige, Finland och Norge. En rapport om hur trafiksäkra däcken är kan sedan skickas till kunden med e-post.
Nästa steg är att den digitala rapporten även kan innehålla observationer om andra saker som påverkar bilens säkerhet. Med hjälp av däck- och fordonsdata kommer Vianor att kunna erbjuda sina kunder information om till exempel däckskicket mellan säsongerna och information om bromsarna.
– Vårt digitala serviceutbud utvecklar sig ständigt och målet är att utöver uppdaterad information om däck och bilen generellt även kunna förutse kommande däck- och bilservicebehov med hjälp av att dataanalyser, berättar Mikko Lehtinen, Head of B2C and Marketing Nordics på Vianor.
– Alla bilägare kommer inte ihåg att regelbundet kontrollera sina däck eller bilen generellt, eller så vet man inte vad som borde kontrolleras. Många bilägare upplever också däck- och bilrelaterade tekniska saker som komplicerade och är inte intresserade. Vår tjänst underlättar bilägarens hantering av däck- och bilservice och ökar säkerheten genom att kunna erbjuda relevant information på ett enkelt sätt, säger Mikko Lehtinen.
Vianors digitala rapporter kostar ingenting för konsumentkunder och ingår som en del i alla tjänster som Vianor erbjuder.
Säkerhet och kundupplevelse kärnan i utvecklingsarbetet
Under sina 20 år i däckbranschen har Vianor strävat efter att förnya branschen genom att bland annat utveckla saker som handlar om säkerhet, hållbarhet och kundupplevelse. En aktuell fråga är arbetssäkerhet där Vianor har arbetat målmedvetet under de senaste åren.
Arbetsskador som har lett till frånvaro har halverats i Sverige, Finland och Norge under den senaste treårsperioden. I Sverige har det inte skett en enda arbetsskada som har lett till frånvaro på sjutton månader, från oktober 2019 till mars 2021.
– Vi har arbetat länge och målmedvetet för att förbättra arbetssäkerheten. Det har lett till goda resultat och vi kommer att fortsätta detta framgångsrika arbete. På samma sätt vill vi förbättra körsäkerheten för våra kunder och våra digitala tjänster gör att vi nu kan göra det ännu bättre, säger Mikko Lehtinen.
Däckkedjan Vianor, som ägs av Nokian Tyres, bildades när man började köpa däckkedjor i Sverige, Finland och Norge. Sedan började arbetet med att skapa ett gemensamt varumärke för kedjan under namnet Vianor år 2001. I Vianor ingår 170 egna anläggningar i Norden och cirka 900 partner-anläggningar i sjutton länder som är verksamma enligt affärsmodellen franchising.
Mer information:
Vianor AB
Mikko Lehtinen, Head of B2C and Marketing Nordics, tel +358 10 401 7346
[email protected]
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
[email protected]
Facebook I Instagram I LinkedIn
Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se