Nya dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3 ger trygghet när snöovädret överraskar och på snabbt frysande vägar. Däckets ännu bättre isgrepp och köregenskaper bygger på konceptet Arctic Sense Grip som utvecklats av Nokian Tyres och som ger optimerade, exakta och tysta köregenskaper både i halt vinterväglag och på barmark.
Nästa generations dubbfria vinterdäck för det nordiska klimatet från världens nordligaste däcktillverkare är det främsta valet för förare som uppskattar förstklassig säkerhet, unik körkomfort och miljövänligare körning. Olika typer av lameller i det nya mångsidiga vinterdäcket anpassar sig efter varierade väglag och ger utmärkt grepp. Däckets extremt låga rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och ökar körsträckan för elbilar betydligt.
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV är ett nytt högpresterande vinterdäck för effektiva SUV-bilar.
Det lätthanterade däcket ger utmärkt vintergrepp, vilket gör körningen till ett behagligt vinteräventyr både i livlig stadstrafik och på backiga grusvägar. Däcket rullar lätt och har logiska och stabila köregenskaper både vid acceleration på isiga vägar och i kurvor på våta vägar i hög hastighet. Den robusta konstruktionen och de Aramid-förstärkta däcksidorna ökar slitstyrkan genom att ge extra skydd mot stötar och skärskador som kan sätta stopp för resan.
Nokian Hakkapeliitta R3 gör det enkelt att köra på nordiska vägar. Det breda sortimentet med 68 produkter i dimensioner från 14 tum till 21 tum gör däcket till ett perfekt val till moderna bilmodeller, inklusive hybrider och elbilar. Sortimentet omfattar bland annat: Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3 och VW e-Golf. Det nya däcket har hastighetsklass R (170 km/h). Däck med en profil på 45 eller lägre är utvecklade för högre hastigheter och har hastighetsklass T (190 km/h).
Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta R3 SUV omfattar 63 produkter i dimensioner från 16 tum till 21 tum. De flesta dimensionerna är XL-märkta för högsta möjliga bärighet. När det gäller hybrid- och elbilar passar nya Hakkapeliitta R3 SUV till exempel perfekt till Volvo XC90, BMW X5, MB GLC 350e och Tesla Model X. Hela det moderna produktsortimentet kommer att bli tillgängligt hösten 2018 när vinterdäckssäsongen börjar. Huvudmarknaderna för de nya vinterdäcken i Hakkapeliitta-familjen är de nordiska länderna, Ryssland, Nordamerika, Japan och Kina.
Mer komfort och trygghet
Snabba väderomslag är ett känt faktum i hela världen. Därför är det inte förvånande, som Nokian Tyres kundenkät visar, att de som köper dubbfria vinterdäck inte bara uppskattar körkomforten utan också vill ha ett pålitligt grepp och bra köregenskaper på is, snö och våta vägar. Speciellt i de nordiska länderna är det vanligt att kunderna efterfrågar bra isgrepp.
– Nya Nokian Hakkapeliitta R3 ger största möjliga trygghet i olika typer av vinterväglag. Vi kan verkligen säga att vinterkörning handlar om balansgång mellan säkerhet och komfort. Det nya däcket rullar smidigt och tyst. Däcket ger exakta och känsliga köregenskaper och behåller det för vintersäkerheten viktiga sidogreppet både vid filbyten och i kurvor, säger Marko Rantonen, Product Development Manager på Nokian Tyres.
Arctic Sense Grip – utmärkt grepp och fin komfort på vintervägar
Konceptet Arctic Sense Grip ger ett förstklassigt väggrepp i vinterväglag och exakta samt bekväma köregenskaper. De datoroptimerade lamellerna och extra inskärningarna i det symmetriska däckmönstret, fungerar optimalt i varierande väglag, på is, snö och barmark.
Vintrarna är numera mer varierade än förr, vilket gör att vi kör mer på barmark. Däckets hakformade lameller (Center Block Siping) i mönstrets mittparti gör mittribban, som liknar ett träd, mer styv. Mönsterblocken sitter ordentligt fast med varandra och ger stabila och säkra köregenskaper även i högre hastigheter på torra vägar.
Kamformade lameller i mitten på däckets skuldror gör mönsterblocken mer styva, vilket ger utmärkt styrkänsla.
Pumplameller förbättrar greppet på våta vägar och i snöslask
Många nya innovationer och vidareutvecklade beprövade lösningar stöder de Hakkapeliitta-typiska köregenskaperna. I mitten av slitbanan finns de välbekanta patenterade pumplamellerna och deras antal har ökats.
Pumplamellerna tar bort, eller pumpar ut, vatten från vägbanan för att ge ett stabilt och säkert grepp på våta vägar och i snöslask. Vid däckets kanter finns ett tätt nät av lameller. De vassa sicksackkanterna öppnar och stänger sig vid inbromsning och acceleration, vilket ökar våtgreppet.
Cryo Crystal 3-partiklar maximerar isgreppet
För att utveckla världens bästa vinterdäck krävs att däckets mönster, konstruktion och gummiblandning samspelar med varandra. Det krävs nästan fyra års utvecklingsarbete och över 10 000 mil testkörning i riktig trafik. Utöver omfattande laboratorie- och indoortester användes också datormodellering och höghastighetskameror under det krävande utvecklingsarbetet. För att klara extrema vinterförhållanden har Nokian Hakkapeliitta R3 vidareutvecklats i ”White Hell”, Nokian Tyres testcenter i Ivalo, norr om polcirkeln.
Däckets nya generations gummiblandning innehåller Cryo Crystal 3-partiklar som ger ett utmärkt sidogrepp och grepp rakt fram. De små kristallerna i gummiblandningen fungerar som inbyggda dubbar med många vassa kanter. Medan däcket slits kommer de jämnt fördelade förnybara kristallerna av biomaterial fram och förbättrar greppet.
Det mjukare översta lagret av gummiblandningen på däckets cap & base-konstruktion förbättrar väggreppet samtidigt som det mer robusta nedersta lagret av gummiblandningen ger extra stabilitet. Den nya gummiblandningen i de nya Hakkapeliitta-produkterna ger ett utmärkt is-, snö, och våtgrepp och mycket bra slitstyrka i varierande förhållanden.
Mellan mönsterblocken på skulderpartierna finns speciella snöklor (Snow Claws) med många kanter som ger ett balanserat grepp på is och snö, särskilt vid inbromsning och acceleration.
Sparar bränsle
Nordiska dubbfria vinterdäck får ofta bästa betyg för lågt rullmotstånd när olika däcktyper jämförs. Däckets lättrullande mönster och slitbanegummiblandning av senaste teknik ger Nokian Hakkapelitta R3 minimalt rullmotstånd, till och med lägre än på sommardäck. Nokian Hakkapeliitta R3 har upp till fem procent lägre rullmotstånd än föregångaren Nokian Hakkapeliitta R2. Även det däcket har ett lågt rullmotstånd och däcket var det mest bränslesnåla vinterdäcket i biltidningarnas vinterdäcktester.
Lågt rullmotstånd sparar bränsle och ökar körsträckan för elfordon. Jämfört med liknande premium vinterdäck, förbrukar bilar med Nokian Hakkapeliitta R3 uppskattningsvis två procent mindre bränsle. I Sverige kan till exempel en förare i genomsnitt spara upp till 27 liter bränsle vilket minskar koldioxidutsläppen med cirka 67 kilo på fyra år, vilket är ett vinterdäcks beräknade livslängd.
Däck med lågt rullmotstånd har också en positiv inverkan på samhället. Om alla personbilar i Sverige använde Nokian Hakkapeliitta R3-däck under produktens livslängd, skulle bränslebesparingarna vara 140 miljoner liter och koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 345 000 ton. Från samhällets synvinkel är nyttan av denna koldioxidutsläppsminskning uppskattningsvis 14 miljoner euro.*
Nya Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – Komfortabla och stabila köregenskaper
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV är ett sportigt och stiligt prestandadäck vars moderna och aggressiva däckmönster ger pålitliga köregenskaper. Den nya produkten stöder aktivt SUV-bilarnas stabilitetssystem och bär stora axelvikter flexibelt och exakt. Däckets raka, effektivt räfflade skuldror ger fler greppkanter, vilket förbättrar greppet i sidled, särskilt i snäva kurvor.
Mönstrets mittribba som är bredare än vad som är vanligt på personbilsdäck och de massiva mönsterklackarna ger extra stabilitet även för de mest tunga fordon. Konceptet Arctic Sense Grip och de kraftigt lamellerade mönsterklackarna som breder ut sig åt sidan ger förare av effektiva SUV-bilar balanserade grepp- och köregenskaper även vid extrema situationer. Däcket ger komfortabla köregenskaper utan överraskningar från höstens första halka.
Hakkapeliitta R3 SUV har en mer robust gummiblandning, speciellt utvecklad för mångsidig SUV-bruk. Den klarar utan problem även dåliga vägar och ger ett säkert grepp och stabila köregenskaper. Den robusta dubbelkonstruktionen optimerar slitstyrkan för varierande vägförhållanden.
Aramid-förstärkta däcksidor maximerar slitstyrkan
Skador på SUV-däck beror ofta på slag mot däcksidan. Precis som alla andra Nokian Tyres SUV-däck har även Nokian Hakkapeliitta R3 SUV aramid-förstärkta däcksidor. Den unika lösningen ger SUV-däck bättre skydd mot slag och skärskador. Gummiblandningen i däcksidan innehåller extremt starka aramidfiber, som även används i skottsäkra västar, och ger ett utmärkt skydd mot slitage och skärskador.
Patenterad säkerhet
Som tidigare finns mitt i mönstret den av Nokian Tyres patenterade slitagevarnaren (Driving Safety Indicator DSI). Vinterslitagevarnaren snöflingan (Winter Safety Indicator WSI) förblir synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När snöflingan har slitits bort är vintergreppet inte längre säkert och det är dags att köpa nya däck. I infoområdet på däcksidan kan man kan markera lufttrycket och däckets plats, vilket ökar säkerheten ytterligare. Där kan man även markera dragmomentet för hjulbultarna.
Nokian Hakkapeliitta R3 – Nordisk komfort
- Utmärkt väggrepp och kontrollerade köregenskaper på is och snö.
- Maximal körkomfort i alla vinterväglag
- Sparar bränslekostnader
Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – Nordisk komfort och stabilitet
- Förstklassigt väggrepp och stabila köregenskaper på is och snö.
- Underhållande körkänsla
- Aramid-förstärkta däcksidor för extrem slitstyrka
Förstklassigt vintergrepp, mer komfortabla köregenskaper. Konceptet Arctic Sense Grip. Olika typer av lameller anpassar sig till varierande väglag, vilket ger ett utmärkt grepp och komfortabla samt tysta köregenskaper. Diamanthårda, kristalliknande Cryo Crystal 3 greppartiklar med många kanter i gummiblandningen greppar effektivt i underlaget och ökar speciellt isgreppet.
Utmärkt grepp på is och snö – snöklor. Snöklorna med många kanter mellan mönsterblocken och däckets skuldror ger ett balanserat grepp på is och snö, särskilt vid inbromsning och acceleration.
Balanserade köregenskaper, mer körkomfort – Aggressivt däckmönster. Det aggressiva däckmönstret täcks av ett ännu tätare nät av lameller och V-formade skärningar på båda sidorna av mittribban. Dessa extra kanter ger utmärkt sidogrepp och grepp rakt fram. Det kraftigt lamellerade däckmönstret, tillsammans med den flexibla gummiblandningen för låga temperaturer, dämpar stötar vid körning på dåliga och ojämna vägar.
Rullar stabilt – Cap & Base-konstruktion. Det mjukare översta gummilagret i Cap & Base-konstruktionen förbättrar greppet och det mer robusta nedersta gummilagret ger extra stabilitet.
Bättre grepp på is och snö – Lamellväckare. Lamellväckare har visat sig vara effektiva och de finns både på däckets skuldror och i mitten av mönstret. Lamellväckare ökar säkerheten i snabbt varierande väglag genom att den bredare lamellen aktiverar den smalare lamellen, vilket ger extra grepp i extrema situationer.
Unik slitstyrka – Tekniken Aramid Sidewall. Aramidfiber stärker däcksidorna och ger extra slitstyrka och skydd i krävande körning. Fibrerna gör däcket mer resistenta mot slag och skärskador.
e o* Beräkningarna baseras på en jämförelse mellan Nokian Hakkapeliitta R3s rullmotstånd och rullmotstånd hos andra premium vinterdäck. De viktigaste antagandena som används i beräkningarna är följande: Antal personbilar i Sverige 4,8 miljoner, årlig genomsnittlig körsträcka i Sverige 12 200 km och årlig genomsnittlig förbrukning i Sverige 6,4 l / 100 km. Vinterdäck beräknas utgöra 45 procent av körsträckan. För samhället har värdet för minskade koldioxidutsläpp antagits vara 40 euro per ton koldioxid, vilket är i linje med de värden som
används av Trafikverket i Finland, Statens Vegvesen i Norge och USA:s miljöskyddsmyndighet (US Environmental Protection Agency). Källa: Bedömning baserad på KPMGs True Value-metodik.