Inför hösten är det bra att förbereda bilen för våta väglag och mörkret. När det blir mörkt tidigare är det viktigt för trafiksäkerheten att bilens ljus fungerar optimalt. Viktigt att kontrollera är också vindrutan och torkarbladen. När du ser bra ökar du både din egen och dina medtrafikanters säkerhet. Nu är det även rätt tid att kontrollera dina sommardäck. Är mönsterdjupet tillräckligt bra för att däcken ska ge bra grepp? På hösten finns skolbarnen åter i trafikmiljön och då krävs bra däck för att få stopp på bilen fortast möjligt. Viktigt är också att däcken ger bra skydd mot vattenplaning.
Trafiksäkerheten kan enkelt förbättras genom att kontrollera bilens ljus. Fungerar alla lampor och ger de bästa möjliga ljusstyrka utan att blända andra trafikanter?
– Om någon av lamporna har gått sönder så är det värt att byta lamporna parvis eftersom troligtvis även den andra lampan kommer att gå sönder inom kort. Även ljusstyrkan blir då samma på båda lamporna vilket är extra viktigt om bilen har lampor av hög effekt, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor Sverige.
Felmonterade lampor ger dåligt ljus
Alla som har försökt byta lampor själv på nyare bilar vet att det kan vara riktigt krångligt eller helt omöjligt utan specialverktyg. Om bilen har xenonlampor så finns det även en liten risk för elstöt eftersom lamporna har en mycket hög spänning. Därför rekommenderar Magnus Fritz att låta en bilverkstad byta lamporna.
– När det gäller LED-lampor så går de ofta inte ens att byta ut, utan om lampan går sönder så måste hela lampinsatsen bytas. Dessutom ger inte en fel monterad lampa rätt ljusbild eller ljuseffekt och den kan även blända andra trafikanter, berättar Magnus Fritz.
Kontrollera ljusinställningen och att lyktorna är rena
Ljusinställningen bör också kontrolleras. Om den är fel så ser du dåligt i mörkret och lamporna kan blända mötande trafikanter. Oftast beror detta på att lampan har monterats fel vid ett lampbyte.
– Ljusinställningen bör kontrolleras direkt efter ett lampbyte, speciellt om du byter vanliga xenon-lampor till mer effektiva lampor, +50% lampor eller liknande, säger Magnus Fritz.
Viktigt att kontrollera är också att lamporna är rena. Bilens ljusspolare rensar inte alltid lamporna optimalt. Smutsiga strålkastarglas ger dålig ljusstyrka.
Repade och oxiderade lyktglas försämrar din sikt och kan dessutom ge nedslag på besiktningen, detta går att åtgärda med en lyktglaspolering.
Skadad vindruta bör lagas direkt
Skadad vindruta är något mycket vanligt. Enligt bilglasverkstäder har nästan varannan bil någon typ av skada på vindrutan. Även hos Vianor har man märkt detta. Speciellt stenskott på vindrutan är vanliga och även sprickor och allmänt slitna vindrutor, ofta på grund av dåliga torkarblad, förekommer.
– Om du får ett stenskott på vindrutan så är det viktigt att täcka skadan direkt, till exempelvis med ett speciellt stenskottsplåster, och låta en verkstad laga skadan fortast möjligt. Det tar bara cirka en halvtimme att laga ett stenskott och du kan fortsätta att köra med bilen direkt efter lagningen, säger Magnus Fritz.
Även om stenskottet eller sprickan inte direkt finns i förarens synfält så är det bra att laga skadan fortast möjligt. Vindrutan är en bärande del av bilens konstruktion och om rutan är skadad så försämras bilens krocksäkerhet avsevärt.
– Samtidigt med vindrutebyte är det även bra att kontrollera torkarbladen. Dåliga torkarblad sliter på den nya rutan. Vindrutan bör även rengöras invändigt regelbundet för att sikten ska vara bästa möjliga, säger Magnus Fritz.
Även kupèfilter bör kontrolleras då det under sommaren samlas mycket damm i filtret. Ett smutsigt filter gör att rutorna immar lätt igen vid regn. Det kan även spridas en obehaglig lukt i kupén.
Dåliga däck ökar risken för vattenplaning
Däckens mönsterdjup har en stor betydelse för risken att hamna i vattenplaning. Dåliga däck ökar även bromssträckan och bilen kan börja sladda i lägre hastighet.
– Nu är det rätt tid att kontrollera hur dina sommardäck ser ut. Slitna däck gör att köregenskaperna blir sämre speciellt på våta vägar. Därför bör du köpa nya däck innan mönsterdjupet blir så lågt att säkerheten riskeras, rekommenderar Magnus Fritz.
Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter men däckets våtgrepp och bromssträcka försämras avsevärt när mönsterdjupet är lägre än fyra millimeter.
– Många är omedvetna att däcken är för slitna. Vi på Vianor mäter däckens mönsterdjup digitalt på alla bilar som är inne på service eller reparation, som en del av vårt servicekoncept. Bilägaren får en tydlig rapport om däcken är i bra skick eller om det är dags att köpa nya däck. Det går även bra att komma till någon av våra verkstäder och låta oss mäta mönsterdjupet utan kostnad, även om du inte har andra ärenden hos oss, säger Magnus Fritz.
Vianor AB
Magnus Fritz, bilservicechef Vianor AB, tel. 08-475 5063
[email protected]
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
[email protected]
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor är Nordens största däck- och bilservicekedja samt föregångare i digitala däcktjänster. Vi har 175 egna serviceanläggningar och ett omfattande Vianor-partnernät i Sverige, Finland och Norge. Vi erbjuder ett stort sortiment av däck samt däck- och bilservicetjänster – med hög kompetens och med vänligt bemötande.
Läs mer: www.vianor.se