DÄCKJOUREN PÅ VIANOR ÄR REDO 24 TIMMAR OM DYGNET FÖR ATT RYCKA UT OCH RÄDDA KUNDER MED DÄCKPROBLEM. FAMILJER PÅ SEMESTER, NYTTOTRAFIK ELLER LINJEBUSSAR. DET SPELAR INGEN ROLL. DÄCK FINNS DET ALLTID HOS VÄGENS HJÄLTAR.
TEXT: MANFRED HOLZ FOTO: MARKUS ANDERSSON
Allt är inte alltid bara frid och fröjd. Ibland händer det även smärre olyckor som gör att livet stannar av en smula. Och ibland är även den så välkända Murphys lag inblandad. Som den var för familjen som klockan fyra på morgonen sprängde ett däck på sin bil på motorvägen utanför Partille, men där föraren hade lämnat reservhjulet hemma för att få plats med extra packning i bilen nu när de var på väg till fjällen med skidbox fastklämd på takräcket. Då var det tur för husfriden att föraren hade sommardäcken parkerade hos Vianor så att jouren kunde rycka ut och rädda semestern.
– Om våra kunder får problem efter stängningsdags så är det beredskapen som tar över. Alltså vår jourverksamhet, säger Tomas Hedlund, t.f. platschef på Vianor i Hisings Backa, tillika en av de som ingår i jourteamet.
BEREDSKAPEN HAR EN veckas jour med Vianors VW Crafter. Skåpbilen är full med däck på olika plåtfälgar, kompressorer, domkrafter och verktyg. Det finns i stort sett allt för att kunna byta däck på plats på både personbilar, bussar, långtradare eller traktorer.
I Göteborgsområdet är det även dygnet runt-service på verkstäderna i Partille och Mölndal. Det gör i sin tur att utryckningsområdet sträcker sig från Ljungskile i norr till Varberg i söder samt Alingsås österut. Då gäller det att man har rätt fälgar med sig.
– Ja, och i många fall är det nyttotrafik med färskvaror. Då är det ytterst viktigt att vi kommer fram i tid så att ekipaget kan hållas rullande med minimala förseningar, menar Tomas Hedlund.
OM KUNDEN DÄREMOT har aluminiumfälgar på sin bil så får de köra vidare med nya däcket på plåtfälg, medan jourteamet tar med sig alufälgen, byter däck på den och dagen därpå eftersänder den till kundens närmaste Vianor-verkstad.
Hur ett femdagarspass ser ut kan skilja väldigt mycket. Mest hektiskt brukar det vara under senhösten, när sommardäcken är utslitna.
– Det där går väldigt mycket i vågor. En del veckor händer det absolut ingenting, medan det veckan därpå plötsligt kan vara fem till sju utryckningar per dag, säger Tomas Hedund.