När svenskar väljer vinterdäck är säkerheten den avgörande faktorn. En klar majoritet (76 %) i Vianors online-undersökning anger grepp på snö och is, tillsammans med en förutsägbar körupplevelse, som de viktigaste preferenserna vid val av vinterdäck.
Priset (7 %), däckens livslängd (5 %) och bränsleeffektivitet (5 %) hamnar långt efter, och låg ljudnivå kommer först på femte plats (3 %). Endast 1 % uppger att miljöpåverkan är den viktigaste faktorn.
– Svenska bilister är medvetna om riskerna på vintervägarna. Därför väljer fler premiumdäck framför budgetdäck på vintern än på sommaren, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.
Men hur säkerställer man bästa möjliga grepp? Här delar Tomas Jansson sina bästa råd inför skiftet till vinterdäck.
Premiumdäck – utvecklade för det svenska vinterklimatet
Premium- och budgetdäck kan se lika ut – vad är egentligen skillnaden?
– Det finns alternativ i alla prisklasser, men med premiumvinterdäck kan du vara säker på att de är utvecklade för att klara hela den svenska vintern – från regn och snö till is och blankis.
Enligt Tomas Jansson är premiumdäck resultatet av många års forskning där avancerad teknik, material av hög kvalitet och noggranna tester kombineras. Resultatet är slitstarka däck som är säkra, bekväma och energieffektiva.
– På sikt är premiumdäck inte så dyra som de kan verka. De presterar bättre under hela säsongen och håller längre, säger han.
Dubbdäck eller friktionsdäck?
En av de vanligaste frågorna om vinterdäck är om man ska välja med dubbar eller utan.
– Fundera på vilka vägar du faktiskt kör på och vilken körstil du har. Dubbdäck är vanligast i norra Sverige, men risken för isiga vägar är lika stor i landets mellersta och södra delar. Fuktigt väder och temperaturer runt noll kan göra vägarna extremt hala – och då ger dubbdäck det bästa möjliga greppet.
Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is, särskilt vid körning på mindre vägar som inte alltid plogas eller sandas. Friktionsdäck passar bäst för den som mest kör på större vägar och värdesätter låg ljudnivå, komfort och en mer flexibel tidpunkt för däckbyte.
Skillnaden mellan dubbade och odubbade däck har minskat de senaste åren, betonar Tomas Jansson:
– Premiumfriktionsdäck har fått betydligt bättre grepp och närmar sig dubbdäck i prestanda. Samtidigt har dagens dubbdäck blivit tystare och mer bekväma att köra med.
Året-runt-däck – inte för nordiskt klimat
En tredje vanlig fråga är om så kallade året-runt-däck är säkra i Sverige. Tomas Jansson rekommenderar vinterdäck på vintern:
– Helårsdäck är framtagna för mildare klimat och fungerar inte i nordiska vinterförhållanden, även om de är godkända och märkta med snöflingesymbolen. Leta i stället efter symbolen med tre istappar – den markerar däck med överlägsen prestanda på is, förklarar han.
Enligt en forskningsrapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) innebär helårsdäck en ökad säkerhetsrisk på nordiska vintervägar, vilket överensstämmer med Vianors rekommendationer.
Vianors snabba experttips för säkra vinterdäck
- Satsa på premiumdäck för högre säkerhet, längre livslängd och bättre prestanda i alla vinterförhållanden.
- Välj dubbdäck om du ofta kör på mindre vägar och vill ha maximalt grepp och extra säkerhet på is.
- Välj friktionsdäck om du mest kör på huvudvägar och värdesätter komfort och tyst körning.
- Undvik året-runt-däck i nordiska förhållanden – kör med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Om undersökningen:
Genomfördes online under perioden 23 juni–3 augusti 2025 med 1 939 svenska, 1 283 norska och 6 024 finska deltagare. Syftet var att kartlägga vad bilister i de nordiska länderna prioriterar när de väljer sommar- och vinterdäck.
Kontakter:
Helena Wallberg
Marknadschef Vianor
[email protected]
Läs pressmeddelandet på Via TT.