Kallstarter, stolsvärme, uppvärmning av vindrutan och bränslevärmare kräver extra mycket energi på vintern, vilket belastar bilbatteriet. Det får arbeta hårdare och om det är i dåligt skick kan det laddas ur. Hos däck- och bilservicefirman Vianor är det just nu högsäsong för tester, service och batteribyten.
– Alla batterier påverkas av kyla, från din smartphone till din bil. Batteriet tappar laddning och måste jobba hårdare, vilket gör att prestandaproblem och batterifel blir vanligare under vintern, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor.
Elförbrukningen har skjutit i höjd
I takt med att alla typer av bilar blivit alltmer avancerade – med funktioner som sätesvärmare och olika sensorer och säkerhetssystem – har elförbrukningen ökat kraftigt. Dagens bilar använder el till nästan alla sina funktioner och betydligt mer än bilar från 1990-talet.
I vinterkylan är elförbrukningen hög samtidigt som batterier laddar långsammare. Korta perioder i varmare temperaturer hjälper inte mycket eftersom det tar tid för ett bilbatteri, som väger runt 15–20 kilogram, att värmas upp.
Varför startar inte bilen en kall morgon?
De tre viktigaste faktorerna för alla bilar är batteriets ålder, längden på resorna och hur bilen värms upp. Den som kör en laddhybrid behöver dessutom ha koll på hur den laddas. Magnus Fritz ger fyra viktiga råd:
- Ladda hybridens drivbatteri med låg strömstyrka
Startbatteriet på laddhybrider kräver extra uppmärksamhet. När körbatteriet laddas finns nämligen en risk att bilens startbatteri (12-voltsbatteriet) inte laddas – något som kan överraska många bilägare. Även om vissa hybridbilar laddar startbatteriet, stoppas ofta den laddningen när körbatteriet uppnått en viss laddningsnivå.
– Jag rekommenderar att man laddar körbatteriet med låg strömstyrka för att förlänga laddningstiden och därmed ladda startbatteriet. Hybridens startbatteri kan också kan laddas separat med en egen batteriladdare.
- Kör i minst 20 minuter
Många korta resor under kalla perioder gör att batteriet gradvis laddas ur och till slut kanske bilen inte startar – det här gäller alla typer av bilar. Lösningen är att köra lite längre sträckor.
– I minusgrader behöver du köra minst 20 minuter för att batteriet ska hinna laddas. Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs en ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren varit på. Tänk också på att hålla batteriet så fulladdat som möjligt och att hålla polerna rena.
- Osäker på skicket? Testa hos ett proffs
För den som är osäker på hur batteriet mår är det bra att låta en bilverkstad kontrollera det.
– Det finns mätinstrument för att testa batteriet hemma, men det visar endast vilospänningen – inte hur batteriet egentligen mår. Bilverkstäderna har professionella mätinstrument som bland annat visar hur bra batteriet håller laddningen. På många verkstäder kan du göra batterikontrollen gratis.
- Viktigt att tänka på vid batteribytet
Om bilen behöver ett nytt batteri är huvudregeln att det nya batteriet ska vara av samma typ som bilens ursprungliga. Moderna bilar kräver att det nya batteriet ska registreras i bilens strömsystem med hjälp av ett digitalt verktyg.
– Av säkerhetsskäl är det särskilt viktigt att låta proffs hantera batteribyten i el- och hybridbilar. Deras startbatteri är en del av bilens systemhelhet, där även körbatteriets höga spänning ingår.
Om Vianor
Vianor är den största däck- och bilservicekedjan i Norden. Vi har 174 egna verkstäder och ett brett partnernätverk i Sverige, Norge och Finland. Vi hjälper privatkunder och företag med däck- och bilservice i samarbete med branschens ledande leverantörer – alltid med stark professionalism och ett vänligt bemötande. År 2023 var vår omsättning 344 miljoner euro. Vi är en del av Nokian Tyres Group. Däck- och bilverkstad. Redo för varje resa. vianor.se