Att sköta servicen av din bil och hålla den i gott skick är viktigt, både för bilens livslängd och för din egen säkerhet. Men du behöver inte serva din bil hos en märkesverkstad för att ha serviceboken i ordning. Oavsett om det gäller gamla pärlan eller nya drömåket.
En välskött bil tappar inte lika mycket i värde och rullar bättre. Men vad som gäller när bilen ska in på service kan vara klurigt om ens bilkunskaper stannar vid att fylla på spolarvätskan eller läsa av kladdet på oljestickan.
– De flesta bilar i dag talar om när de behöver service och i serviceboken står det när tillverkaren rekommenderar att den får sig en genomgång, säger Fredrik Axelsson, servicechef på Vianor.
När det är dags för service kan du som bilägare även vända dig till oberoende verkstäder utan att behöva vara orolig för att garantin inte ska gälla eller din bil riskerar att tappa i värde. Fredrik Axelsson förklarar att du har samma säkerhet som hos märkesverkstäder, så länge de följer biltillverkarens riktlinjer.
– Då gäller alltid garantin från tillverkaren och stämpeln i serviceboken intygar att allt har gjorts enligt de servicepunkter som de rekommenderar, säger han.
– Oberoende verkstäder gör samma service som en märkesverkstad, men oftast till ett billigare pris. Flera verkstäder erbjuder också en vägassistansförsäkring där bland annat gratis bärgare ingår om du blir stående och möjligheten att få en hyrbil för att ta dig hem, säger Fredrik Axelsson.
HUR OFTA BILEN ska servas beror på vilken typ av bil det är och hur mycket du kör den. Fredrik Axelsson ger följande exempel:
– En tjänstebilsförare som kör mycket kanske lämnar in sin bil på service en till två gånger per år, medan en privatperson som inte kör så mycket bara gör det vartannat år. Och en etanolbil behöver till exempel gås igenom oftare än en dieselbil.
Så vad är det bästa man kan göra som bilägare när det är dags för service?
– Så länge du följer servicebokens anvisningar och gör din service när du ska så kan du vara trygg i att din bil är i gott skick och inte tappar i värde.
Fredrik Axelsson,
servicechef på Vianor.