När Vianor rycker in åt Lyxfällan så är det ofta full fart som gäller. Bilar som ska få nya motorer, renoverade växellådor och kanske nya hjullager och bromsar runt om. Och det ska vara klart inom 48 timmar. Det handlar såklart om att göra bra TV. Och för Vianor är det ett elddop genom goodwill.
TEXT: MANFRED HOLZ
Du som har sett Lyxfällan på TV3 är säkert väl införstådd med programmets riktlinjer. En person, eller familj, har hamnat i en mycket olycklig ekonomisk livssituation. Programledarna Patrick Grimlund och Magnus Hedberg målar upp ett katastrofscenario varpå programdeltagarna tillåter att deras totalekonomi tas över under en viss tid framöver.
SOM ALLA VET så är bilar inte bara en nödvändighet på landsbygden, utan även en pengaslukande maskin om man inte vet vad man sysslar med. Så när Lyxfällan kom till Vianor och frågade om de ville vara med i programserien och reparera programdeltagares bilar, så valde givetvis Vianor att ställa upp till 100 procent!
– Det här är ren och skär goodwill. Lyxfällan betalar inte oss för att vi ska göra det. Och varje bil vi får till verkstaden ska repareras och iordningställas inom loppet av två dygn, ibland även kortare säger Carl Rosvall som är Vianors regionchef för Mellansverige och Norrland.
För Vianor har det hela naturligtvis varit en möjlighet att visa personalens kompetens och engagemang.
– Ja, och även om vi bara använder kvalitetsmässigt likvärdiga bildelar som märkesverkstä-der så blir det mestadels billigare än på dessa verkstäder, säger Carl.
MEN DET HAR varit stor skillnad på de arbeten som Vianor har gjort åt Lyxfällan de senaste åren. En del bilar behöver bara städas ur och få nya däck och fälg, men det finns såklart skräckexempel.
En Vianorverkstad i Mälardalen fick exempelvis veta via telefon att det skulle komma in två bilar. Den ena behövde service och den andra startade inte. Vid närmare koll av den icke funktionella bilen, visade det sig att motorn hade kokat. Det var bara att slänga sig på telefonen och försöka hitta en ny utbytesmotor någonstans i Sverige.
Men efter två dagar stod båda bilarna där. Som nya.
– Ansiktsuttrycken hos programdeltagarna, eller hos TV-teamen gör att det hela blir värt det. Vi har haft kunder som börjar gråta av lycka. Som inte har känt igen sin bil utan varit övertygade om att det är en annan, fast
fin och välskött, säger Carl.