Skräckscenariot i en milslång stillastående bilkö. Bilens termometer visar plus 31 ute men inne i kupén är det behagligt svalt. AC-systemet går för fullt men plötsligt blir det obehagligt tyst och snabbt även riktigt varmt. Värmen stiger i kupén och de två små barnen i baksätet börjar klaga högt. AC-systemet har lagt av! Inget man vill uppleva mitt i en semesterresa.
Som allt annat i bilen behöver även AC-systemet service regelbundet. Utan service minskar kyleffekten gradvis och bland annat kompressorn kan skadas.
– Många bilägare är inte medvetna om att AC-service normalt inte ingår i den fordonsspecifika mil- och originalservicen. Man fortsätter att köra i tron att även AC-systemet servades vid senaste bilservice. Men så är det alltså inte. AC-systemet bör servas en gång om året för att det ska bibehålla högsta effekt, rekommenderar Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.
På en AC-service töms det gamla köldmediet ut. Sedan undertrycks systemet för att ta bort fukt vilket minskar risken för korrosion. Därefter fylls systemet med nytt köldmedium och olja. Till sist kontrolleras att AC fungerar som det ska.
– Varje år förlorar AC-systemet cirka tio procent av köldmediet. När det minskar måste kompressorn jobba hårdare vilket påverkar livslängden på den. På AC-service kontrolleras också att alla slangar är täta och att systemet inte läcker någonstans och sedan funktionstestas det, säger Magnus Fritz.
AC viktigt för trafiksäkerheten
Utan regelbunden service minskar AC-systemets effekt gradvis. Om det inte kommer någon kall luft från AC och luften i bilen är dålig och fuktig behövs förmodligen service eller reparation. Den dåliga lukten och fukten i bilen betyder att luften inte cirkulerar ordentligt.
– Rätt temperatur och luftfuktighet i bilen handlar också om säkerhet. Det är svårt att koncentrera sig i körningen om det är stekhett i bilen. Reaktionsförmågan minskar och risken för en olycka ökar. Precis som resten av bilen ska AC-service göras regelbundet för optimal prestanda, säger Magnus Fritz.
Mer information:
Vianor AB
Magnus Fritz, bilservicechef Vianor AB, tel. +46 10 475 5063
[email protected]
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
[email protected]
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se