Gacha är världens första självkörande buss som kan köra på alla väglag, även på vinter. Det som gör Gacha unik är att den fungerar pålitligt även i svåra förhållanden, när det är mörkt, när det regnar eller snöar, eller när vägen är slaskig. Den eldrivna Bussen har Nokian Hakkapeliitta vinterdäck som ser till att passagerarna kommer fram säkert och komfortabelt även i extrema förhållanden.
Hittills har svåra väderförhållanden varit ett hinder för självkörande bussar eftersom de har utvecklats och testats i varma förhållanden. Gacha har en helt ny styrteknik som har testats att fungera i arktiska förhållanden i Lappland. Det ger fordonet unika konkurrensfördelar jämfört med andra självkörande bussar. Den stiliga Gacha-bussen är en ny generation av fordon som det finländska företaget Sensible 4 och japanska MUJI har utvecklat.
– Vi ville utveckla en självkörande buss som fungerar pålitligt även i värsta tänkbara väder. Svåra förhållanden ställer även stora utmaningar för samspelet mellan fordonet och underlaget. Därför var det naturligt för oss att välja Nokian Hakkapeliitta däck som på ett utmärkt sätt kompletterar tekniken på bussen, säger Harri Santamala, CEO för Sensible 4.
Nokian Hakkapeliitta däck är utvecklade för extrema förhållanden och är ett resultat av decennier av erfarenheter om utmanande och varierande förhållanden. De är byggda för körning i förhållanden där varierande väder är vanligt förekommande. Säkerheten på Nokian Hakkapeliitta vinterdäck testas på snö, is och slask i White Hell, världens största testcenter för vinterdäck. Över 200 dagar av kyla varje år ger utmanande men utmärkta förhållanden för att testa och utveckla världens säkraste vinterdäck.
Självkörande bilar kräver däck av senaste teknik
Däck är den enda kontakten med underlaget som ett fordon har och därför är de en viktig säkerhetsfaktor, även på självkörande bilar. En ny enkät som Nokian Tyres har gjort visar att nästan 60 procent av europeiska bilförare anser att vinterdäck är bilens mest viktiga säkerhetsfaktor. Vilken typ av däck kommer framtidens bilar att ha?
– Det kommer att ske stora förändringar inom bilindustrin i en nära framtid. Trafiktekniska lösningar kommer att nätverka och självkörande bilar kommer att bli vardag. Kontrollsystemen på dessa bilar kräver däck av senaste teknik och data om deras funktion för att körningen ska kunna ske med god framförhållning och säkert i alla förhållanden. Genom att utveckla ny typ av tjänster och nya tekniker för smarta däck kan vi möta nya behov från framtidens trafik och kunder, säger Jukka Kasi, SVP, Products & Technologies för Nokian Tyres.
Gacha-buss med dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdäck lanserades i mars 2019. Enligt planen ska bussen börja användas i passagerartrafik i tre finska städer under våren. Sensible 4 och MUJI planerar att utveckla självkörande minibussar för allmänt bruk och målet är att kunna erbjuda transportservice för konsumenter 2021.
Bilder på Cacha-buss
Animation om Cacha-buss
Läs mer:
Framtidens däck blir smarta – Bilförare vill ha däck som anpassar sig efter väglaget
Hur kan framtidens trafik, bilkörning och vinterdäck se ut 2036?
Nokian Tyres plc
Jukka Kasi, SVP, Products & Technologies, Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7747, [email protected]