Kallstarter, stolsvärme, uppvärmningen av vindrutan och bränslevärmare kräver extra mycket energi på vintern. Batteriet får jobba extra hårt och om det är i dåligt skick så kan det urladdas väldigt fort när det är kallt ute.
Några enkla åtgärder håller batteriet i bra skick
Om du inte är säker på hur batteriet mår är det bra att låta en bilverkstad kontrollera det. Det finns mätinstrument för att testa batteriet hemma men det berättar inte hela sanningen om batteriet. Mätningen visar endast batteriets vilospänning men inte hur batteriet mår egentligen. Bilverkstäderna har professionella mätinstrument som bland annat visar hur bra batteriet håller laddningen. Hos Vianor utförs batterikontroll utan kostnad för kunden. Batterikontrollen ingår även i Vianors konditionstest.
För att batteriet ska fungera utan problem är det viktigt att hålla det laddat och kontaktytorna rena. Det som minskar laddningsnivån mest på vintern är återkommande korta körningar då batteriet inte hinner ladda upp sig. Till sist kan det leda till att bilen inte längre startar.
Kör lika länge som motorvärmaren varit på
– Efter en kallstart på vintern behöver man köra i minst 20 minuter för att batteriet hinner ladda upp sig igen. Om bilen har en bränsledriven motorvärmare krävs en ännu längre körsträcka. Tumregeln är att köra lika länge som motorvärmaren har varit på, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.
Om bilen behöver ett nytt batteri är det viktigt att köpa ett batteri av rätt typ för bilen. Huvudregeln är att det nya batteriet ska vara av samma typ som bilens ursprungliga batteri. Moderna bilar kräver att det nya batteriet ska registreras i bilens strömsystem med hjälp av ett digitalt verktyg. På el- och hybridbilar är 12-voltsbatteri en del av bilens systemhelhet, där även körbatteriet av hög spänning ingår. Därför är det säkrast att låta en bilverkstad byta batteriet.
Startbatteriet på laddhybrider kräver extra uppmärksamhet
Startbatteriet på laddhybrider laddas ofta inte samtidigt som körbatteriet laddas vilket kan överraska ägaren av en laddhybrid. Och även om vissa laddhybrider gör det så stoppas ofta laddningen av startbatteriet när körbatteriet har uppnått en viss laddnivå. Vissa laddhybrider förvärms före start och under körningen med en bränsledriven motorvärmare som använder ström från startbatteriet.
– På vintern finns det risk att en bränsledriven motorvärmare och den bristfälliga laddningen gör startbatteriet strömlöst, även om bilens körbatteri har laddats. När startbatteriets laddningsnivå blir för lågt så stoppas förvärmningen av körbatteriet och därför kan bränslemotorn starta för att ladda startbatteriet, även om körbatteriet fortfarande har tillräckligt med ström för körning, säger Magnus Fritz.
Så här maximerar du batteriets livslängd:
Låt en bilverkstad kontrollera batteriet om du är osäker i vilket skick det är.
Håll batteriet så fulladdat som möjligt och se till att batteriets kontaktytor är rena.
Vid minusgrader ska du efter en kallstart köra i minst 20 minuter för att batteriet hinner ladda sig och ännu längre om du har använt en bränslevärmare. Det här är bra även för motorn som hinner värma upp sig ordentligt.
Behövs det ett nytt batteri så ska det vara av samma typ som det ursprungliga batteriet. Det nya batteriet ska registreras i bilens strömsystem med hjälp av ett digitalt verktyg.
Låt en bilverkstad byta startbatteriet på en elbil eller laddhybrid.
Vianor erbjuder alla batteritjänster enkelt och snabbt. Närmaste Vianor-verkstad hittar du här.