Tester, analyser och provkörningar avlöser varandra. Drive har kollat in vad som krävs för att tillverka riktigt säkra däck.
Med hundratals däcktillverkare i världen är det stentufft för en okänd tillverkare att slå sig in på marknaden. Särskilt däck från Asien har ett ibland oförtjänt rykte om sig att inte alltid hålla måttet för nordisk eller europeisk standard.
– Det har hänt ganska mycket i Asien de senaste åren och många däck som kommer från den delen av världen är riktigt bra. Och Gitis varumärke GT Radial ligger definitivt uppe i kvalitetssegmentet, säger Tomas Jansson som är Vianors expert på personbilsdäck.
Giti Tire, med huvudkontoret i Singapore har mer än 60 år i däckbranschen och har använt tiden väl. Idag är de en av världens tio största däcktillverkare med stor inriktning på lastbilsdäck och de har ett samarbete med finska Nokian, vilket ger dem tillgång till nordisk erfarenhet. Giti har över 36 000 anställda i åtta produktionsanläggningar och arbetar ständigt med produktutveckling för att kunna erbjuda däck till olika marknader och klimat.
– Giti Tire är engagerade i att utveckla teknik som resulterar i högkvalitativa produkter och har mer än 700 kvalificerade ingenjörer anställda som arbetar i fyra globala forsknings- och utvecklingscentrum i Kina, Tyskland, USA och Indonesien, säger Lennart Lindström som är teknisk direktör för Giti i Europa.
Så vad är det som krävs för att tillverka ett bra däck? Lennart pekar på nyckelfaktorer som materialteknik, virtuell design, inomhus- samt utomhusprovning.
Materialteknik är ett centralt inslag i alla däckutvecklingar. De framsteg som gjorts under de senaste decennierna är enorma med tillkomsten av kiseldioxid, nya elastomerer och nya armeringsmaterial i däcksstommen.
Användningen av avancerad virtuell däckdesign samt CAD-programvara minskar utvecklingstiden av nya produkter avsevärt. Virtual Design-mjukvaran gör att däckdesignern i mycket hög grad kan designa det slutgiltiga däcket (däckprofil, konstruktion, mönsterdesign, råmaterialegenskaper, säkerhetsaspekter) som en modell i datorn, innan några däck har byggts fysiskt.
Inomhusprovning är nästa steg i utvecklingsprocessen. Däckprototyper byggs och testas för ett stort antal prestationsaspekter innan de flyttas till nästa steg.
Den huvudsakliga inriktningen är: Säkerhet, bränsleförbrukning, buller, komfort, köregenskaper och livslängd.
En däckkraft- och momentmaskin används för att analysera däckets kraft- och momentegenskaper vid rullning för att förbättra köregenskaper, grepp och bromsförmåga. En annan testmaskin mäter rullmotstånd för att kunna förbättra bränsleekonomin och för att utveckla så miljövänliga däck som möjligt.
Ännu en maskin testar hastighetsmöjligheter samt komfort vid höga hastigheter.
Utomhusprovning är den ultimata bekräftelsen av att prototypdäcket uppfyller de strängaste prestandakraven som ställs för det specifika däcket. Högkvalificerade testförare kan, om allt blir rätt, bekräfta tidigare uppnådda resultat från inomhustesterna. Huvudområdena för utomhusprovning är köregenskaper och fordonsdynamik, livslängd, buller i och utanför fordonet, komfort, bromsegenskaper på våt och torr vägbana, longitudinell och lateral vattenplaning. Och eftersom däcken ska passa väldigt skiljande förutsättningar och underlag, så kör Giti på åtta olika testbanor, placerade i Storbritannien, Spanien, Tyskland, Finland, Kina, USA, Taiwan och Indonesien.
Men det räcker inte med att ha en bra och färdigutvecklad produkt. Eftersom alla världsdelar har olika regler och säkerhetsföreskrifter när det kommer till däck så krävs ytterligare tester för att uppfylla lagstiftningen. Inom EU fokuserar testerna på våtvägsegenskaper, mätning av rullmotstånd och yttre bullernivå. Det är de testerna som sedan ligger till grund för den obligatoriska däckmärkningen vi har idag.
TEXT: MANFRED HOLZ
FOTO: PRESSBILD