Ta hand om bilbatteriet i kylan – några tips på hur batteriet kan hållas i bra skick
När temperaturen faller är det bra läge att kontrollera i vilket skick bilbatteriet är. Det kan rädda dig från att bilen inte startar en morgon eller att den lägger av mitt i körningen. Kylan påverkar mest ett batteri som är i dålig kondition. Med hjälp av några enkla tips kan batteriets livslängd ökas betydligt i kylan.
På sommaren behöver du inte tänka så mycket på batteriet. Men när kylan slår till så belastas batteriet betydligt mer. Speciellt när bilen startas och när en bränsledriven motorvärmare används som kräver mycket energi. Batteriet förlorar kapacitet även när du kör korta sträckor ofta, batteriet hinner inte laddas ordentligt och till sist blir det helt urladdat.
– När batteriet börjar bli gammalt så förlorar det snabbt sin laddningsförmåga och orkar inte leverera tillräckligt med energi när det är kallt ute. Därför lönar det sig att låta en verkstad kontrollera batteriets kondition innan vintern slår till på riktigt. Många verkstäder mäter batteriets kondition utan kostnad, säger Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor i Sverige.
Det är nästan omöjligt att testa batteriets kondition utan ett bra mätinstrument. Med de enklare instrument som finns tillgängliga för hemmabruk kan man endast se batteriets vilospänning, vilket inte berättar mycket om hur batteriet egentligen mår. Hos en bilverkstad kan batteriets kondition mätas snabbt och pålitligt. Deras avancerade mätinstrument visar bland annat batteriets förmåga att lagra energi och hur bra det kan leverera energi vid en kallstart.
– Förmågan att leverera energi handlar om två värden. Antalet amperetimmar visar batteriets nominella kapacitet medan det så kallade CCA-värdet är det viktigaste när det gäller batteriets förmåga att leverera energi i kalla förhållanden, berättar Magnus Fritz.
Optimera batteriets livslängd med några enkla tips
Nyare bilar med mycket elektronik förbrukar en hel del energi även i varma förhållanden. När det är kallt ute ökar energiförbrukningen ytterligare när du till exempel slår på stolsvärmen och värmen på vindrutan. Dessutom har ett dåligt batteri sämre förmåga att ta emot energi.
För att ett batteri ska hålla sig i optimalt skick så ska det vara så fulladdat som möjligt och batteripolerna ska hållas rena. Om bilen huvudsakligen bara körs i korta sträckor på vintern tappar batteriet energi lite i taget och blir aldrig fulladdat. Till sist blir det så urladdat att bilen inte startar.
– När det är minusgrader ute så borde man köra i minst 20 minuter för att batteriet hinner ladda sig. Om du använder en bränsledriven motorvärmare så krävs ännu längre körtid. En bra måttstock är att köra minst lika länge som motorvärmaren har varit på, rekommenderar Magnus Fritz.
Om du behöver köpa ett nytt batteri så ska du vara väldigt noga med att köpa rätt typ av batteri. Vianors medarbetare hjälper till att hitta ett rätt batteri. Dessutom ska det gamla batteriet tas hand om på rätt sätt. Hos Vianor återanvänds gamla batterier enlig lag och förordningar.
– Det finns många olika typer av batterier och huvudregeln är att det ska vara av samma typ som bilens ursprungliga batteri är. Dessutom ska det nya batteriet monteras på rätt sätt, med hjälp av en testapparat, för att inte skada bilens energisystem och komponenter. Batterier till el- och hybridbilar är specialprodukter och den här typen av arbeten ska alltid utföras av speciellt utbildade bilmekaniker, påminner Magnus Fritz.
Mer information:
Vianor
Magnus Fritz, bilservicechef Sverige, tel. +46 10 475 5063
[email protected]
Facebook I Instagram
Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 19 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se