Enligt lagen ska bilen ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. I sista hand är det polisen som avgör om det råder vinterväglag.
Det är vanligt att vänta med däckbytet så länge som möjligt, tills den första halkan slår till. Då blir det långa köer hos däckverkstäderna som inte hinner byta däck till alla bilar samtidigt. Genom att vara förutseende, följa hur vädret utvecklar sig och byta till vinterdäck i god tid slipper du köerna och kan möta halkan säkert.
– Vädret kan skifta från regn till snöblandat regn eller snöfall mycket snabbt och kör du då med sommardäck så kan det vara svårt att kunna byta till vinterdäck direkt. Även utvecklingen av covid-19 talar för att byta till vinterdäck innan köerna börjar, rekommenderar Tomas Jansson, Product Manager på Vianor.
Det är farligt att köra med sommardäck när temperaturen sjunker, även om det enligt lagens mening inte är vinterväglag och det är tillåtet att köra med dem. Sommardäck är utvecklade för varma temperaturer och sommarväglag. När temperaturen ligger nära noll grader försämras greppet betydligt. Bilförare som kör med sommardäck på halt väglag riskerar både sin egen och sina medtrafikanters säkerhet.
Däckbyte för riskgrupper utan kontakt med andra personer
Under vårens däcksäsong hade riskgrupperna möjlighet att byta däck helt utan kontakt med andra kunder och personalen på Vianors anläggningar. Samma servicekoncept gäller även nu på hösten när det är dags att byta till vinterdäck.
– Om du tillhör riskgruppen så kan du redan när du bokar tid för däckbyte tala om att du tillhör riskgruppen. När du sedan kommer till vår anläggning kan du tuta och vår kundmottagare kommer ut. Vi fick i våras bra feedback från våra kunder om hur vi hade ordnat säkerheten för riskgrupper på våra anläggningar. Under sommaren och hösten har vi ytterligare finslipat våra åtgärder så att alla ska kunna byta däck på ett säkert sätt hos oss, berättar Ann Kristin Storholm, B2C Manager på Vianor.
På våren var det fler än vanligt som gjorde däckbytet själva. Alla har dock inte riktiga verktyg för arbetet och det är alltid säkrare att låta en däckverkstad utföra hjulbytet.
– Genom att anlita en däckverkstad för hjulbyte så slipper du riskerna med att använda en liten domkraft och hjulbultarna dras fast med rätt styrka med en momentnyckel som många inte har hemma. Vanligtvis kontrollerar däckverkstäderna även lufttrycket och efterdrar hjulbultarna efter cirka 10 mils körning, säger Tomas Jansson.
Vianor har även en digital mätning av mönsterdjupet på däcken och kunden får exakt information om hur säkra vinterdäcken är.
Mer information:
Ann Kristin Storholm, B2C Manager Vianor Scandinavia, tel. +47 917 04 985
[email protected]
Tomas Jansson, Product Manager Vianor Scandinavia, tel. +46 705-36 36 90
[email protected]
Facebook I Instagram
Vianor är en finsk bil-och däckservicekedja som är verksam i 19 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer:
www.vianor.se