« Tillbaka till artiklar
« Tillbaka till artiklar

Reservhjul

Vilken sorts reservhjul/reservdäck ska man ha?

Du kan välja mellan olika lösningar när det kommer till reservhjul. Vissa föredrar att ha ett femte däck av likadan modell som de fyra som sitter på bilen, medan andra föredrar mer kompakta lösningar för att spara plats och pengar. Vad är för- och nackdelarna med de olika lösningarna? 

Riktigt reservhjul

Ett fullstort reservhjul finns oftast i två varianter. Antingen ett hjul som matchar de som redan sitter på bilen eller ett fullstort däck i en annan modell.

Fördelarna med ett riktigt reservhjul som matchar resten av däcken är självklart att du kan köra precis som vanligt med reservhjulet.  Du behöver inte tänka på särskilda hastighetsbegränsningar eller köra raka vägen till en verkstad utan kan fortsätta din bilresa som innan du fick punktering. Detta är särskilt praktiskt om du kör långt, till exempel om du tar bilen utomlands, då du inte behöver hitta en däckverkstad eller köpa ett nytt däck på semestern. Skulle du få en skada på en fälg kan du dessutom byta till fälgen från reservhjulet.

Nackdelarna är att denna typ av reservhjul är tungt och tar plats i bilen. Det är svårare och krångligare att byta till ett tungt däck på vägkanten än ett mindre nödhjul. Det är dessutom dyrare att köpa ett femte hjul av hög kvalitet till bilen.

Reservhjul som inte matchar bilens befintliga däck

Du kan även ha ett fullstort reservhjul med fälg eller däck som inte matchar bilens befintliga hjul. Med denna typ av reservhjul kan du också köra vidare som vanligt och slipper åka till en verkstad och köpa nya däck direkt. Du ska däremot komma ihåg att ett udda däck kan påverka bilens körprestanda i svårare vägförhållanden. Du bör köra lite långsammare än vanligt på våta eller hala vägar. En annan nackdel är att bilens utseende påverkas om du har tre hjul som matchar och ett fjärde som ser helt annorlunda ut.

Observera att vissa länder har krav på att alla fyra däck måste vara av samma modell. Skaffa därför ett matchande reservhjul om du har tänkt ta bilen utomlands.

Nödreservhjul

Nödreservhjul är mer kompakta hjul som är avsedda att användas i nödsituationer. Det finns två typer av nödreservhjul, kompakta temporära däck och vikbara reservdäck. Dessa reservhjul är smalare än vanliga bildäck och tar därför mindre plats i bilen. De vikbara modellerna tar allra minst plats och är perfekt för dig som kör en kompakt bil. Dessa däck väger dessutom mindre än vanliga reservhjul och är därför lättare att byta.

Nackdelarna med alla nödhjul är att de inte är avsedda för vanlig körning. Den smalare designen påverkar bilens körprestanda negativt och saker som ABS, hastighetsmätning och bilens grepp kan alla fungera sämre än vanligt. När du byter till ett nödreservhjul ska du helst köra direkt till en däckverkstad och köpa nya däck. De vikbara modellerna måste även blåsas upp med en pump eller luftcylinder.

Punkteringsfria däck

Idag finns punkteringsfria däckmodeller som har förstärkta sidor som kan bära bilens vikt för att skydda fälgen om du får punktering. Med punkteringsfria däck kan du i de flesta fall skippa byta till ett reservhjul om olyckan skulle vara framme. Dessa däck tillåter 5 till 20 mils körning efter punktering. Du har därför gott om tid på dig att ta dig till en verkstad för att byta bildäck och slipper dra hjulbultar på vägkanten. Du kan även helt skippa reservhjul och dra ner bränslekostnaderna något då bilen väger mindre utan ett femte hjul i bagageluckan.

Nackdelarna med punkteringsfria däck är att du måste hålla nere bilens hastighet när du kör med punktering. Ofta är hastighetsgränsen 80 km/h. Får du punktering med fullastad bil blir körsträckan väldigt kort och du kan behöva ta dig till en verkstad så fort som möjligt. Bilen bör även ha däcktrycksmätning så att du ser på instrumentbrädan om ett däck har punktering. 

Smarta tips som rör reservhjul

Det finns flera saker du kan göra för att underlätta saker om du får punktering och måste byta till reservhjul. 

  • Hjulbultar sitter ofta som berget och det kan vara nästan omöjligt att få loss bultarna med vanliga verktyg. Ha ett förlängningsskaft i bilen för att göra det lättare att få loss bultarna i en nödsituation.

  • Packa även ner arbetshandskar, ett knäskydd eller sittunderlag samt en regnponcho i bilen så att du kan byta till reservhjulet oavsett väder.

  • De flesta bilar kommer med en domkraft inkluderad. Denna domkraft är avsedd för cirka tio lyft innan den måste ersättas för att inte kollapsa under bilens tyngd.

  • Kontrollera alltid lufttrycket i reservdäcket när du kontrollerar dina andra däck. Fyller du reservdäcket med kväve istället för vanlig luft behåller ditt reservhjul rätt lufttryck mycket längre.