Har din bil hjulbultar eller hjulmuttrar?

Hjulbultar är vanligare än muttrar men på senare år har hjulmuttrar börjat användas oftare. Skillnaden mellan de två sorterna är att bultar är som stora skruvar som skruvas in i hålen på hjulet medan muttrar skruvas fast på de bultar som sticker ut ur hjulnavet.

Det är lättare att montera hjul med hjulmuttrar än med hjulbultar eftersom det är enkelt att fixera hjulet på de befintliga bultarna för att sedan skruva på muttrarna. Om hjulet monteras med hjulbultar är det krångligare att få hjulet på plats för att matcha hålen som bultarna ska skruvas i. 

Vid användning av hjulmuttrar bör de efterdras efter att en viss sträcka har körts efter ett däckbyte. Använd helst en momentnyckel när du drar åt muttrarna så att du inte råkar drar åt dem för hårt. Vid överdriven åtdragning kan fälgen och fästelementen skadas. Du kan hittar rätt åtdragningsmoment i bruksanvisningen för din bil.

Det finns två typer av hjulmuttrar. Vilken du ska använda beror på vilken typ av system din bil har. Muttrarna kan vara antingen koniska eller runda till formen och måste vara kompatibla med däcket. Använder du fel muttrar finns det en risk att de lossnar under körning och även att däcket lossnar.

I fästelementet sitter det ofta en så kallad säkerhetsbult eller mutter, som kräver en specifik typ av skruvnyckel för att skruvas av. Denna säkerhetsbult är till för att förhindra stöld av hjul och däck

Skruva hjulbultar och muttrar i rätt ordning

När du ska byta däck på bilen bör du först läsa i bilens instruktionsbok. Här kan du hitta viktig information om däckbytet som till exempel i vilken ordning bultar eller muttrar ska lossas och fästas. Det är smart att skruva på bultar eller muttrar för hand innan du använder ett hjulbultsverktyg för att dra åt dem ordentligt. Du behöver dock inte ta i alldeles för hårt, då detta kan skada fälg och fästelement.

Man ska lossa hjulbultar och hjulmuttrar i rätt ordning för att säkerställa att hjulet sitter kvar i rätt läge under avmontering och inte vrider sig och orsakar skador. Efter att du dragit åt alla fästen är det alltid bra att kontrollera dem igen med en momentnyckel för att se till att de är ordentligt åtdragna. Vanligtvis är det korrekta åtdragningsmomentet 110-120 Nm.

Bra att veta om efterdragning

En viktig skillnad mellan hjulbultar och muttrar har att göra med efterdragning. Hjulmuttrar behöver efterdras efter cirka 5 till 10 mils körning, efter ett däckbyte. Detta är något som måste göras efter varje gång muttrarna har lossats från hjulet. Genom att efterdra efter en viss körsträcka säkerställer man att hjulen sitter som de ska och att ingen av muttrarna sitter löst. Muttrarna påfrestas med stora mängder vibrationer vid körning, vilket kan leda till att de långsamt lossnar från fästelementen. Detta kan i värsta fall leda till att hela hjulet lossnar medan du kör.

Den korrekta ordningen när man monterar på ett däck beror på hur många hål hjulet har, men det är alltid rekommenderat att spänna i slumpmässig ordning för bästa resultat. Spänn inte åt muttrarna i med- eller moturs.

Saker du bör tänka på när du byter däck och spänner åt hjulbultar eller muttrar

  • Rengör hjulnaven innan du sätter på däcket. Om till exempel sand sitter kvar i hjulnavet kan det leda till att bultarna lossnar och leda till hela hjulet lossnar. 
  • Kontrollera att hjulmuttrarna sitter åt rätt håll. Muttrarna kommer inte att fästa ordentligt om de sitter i fel. En mutter som spänns åt fel håll kan både leda till att muttern lossnar och även skada fälgen.
  • Vad försiktig när du byter däck själv. Använd parkeringsbroms och hjulklossar för att se till att bilen står still. Använd alltid en stadig domkraft som inte är utsliten. Använd lämpliga verktyg som är avsedda för däckbyte.
  • Se till att du spänner åt muttrar och bultar ordentligt utan att de dras åt för hårt. För hårt spända hjulbultar och hjulmuttrar kan skada fästet och leda till att det går sönder.
  • Kontrollera rätt rotationsriktning på däcken. Du kan hitta markeringen för rotationsriktning på däckets sida. För att hålla däckslitage jämnt mellan däcken är det smarta att skifta fram och bakdäcken. Se bara till att deras rotationsriktning fortfarande är korrekt efter skiftet.
  • När du byter dina däck ska du även kontrollera däckens skick och mönsterdjup. Mönsterdjupet ska vara minst 3 mm på vinterdäck och 1,6 mm på sommardäck. Det är dock rekommenderat att byta till nya däck redan innan mönsterdjupet nått denna gräns för att köra säkert.

Få professionell hjälp med däckbyte hos Vianor

Om du vill att dina däck byts ut av proffs och att däckbytet sköts på ett fackmannamässigt och professionellt sätt kan du besöka din närmaste Vianor bilverkstad. Våra bilexperter byter dina sommar- och vinterdäck med rätt verktyg och korrekt metod. Vid ett däckbyte hos Vianor får du även information om skicket på däcken och om när du bör tänka på att köpa nya däck. Efterdragning efter 10 mils körning ingår alltid utan extra kostnad.

Om du inte har någonstans att förvara dina däck kan du lämna in dem på vårt däckhotell. På så sätt behöver du inte släpa med dig däcken till verkstaden när det är dags att byta däck inför nästa säsong.  Om du upplever starka vibrationer när du kör kan det betyda att däcken inte sitter fast ordentligt. För att åtgärda detta kan du boka tid för däckbalansering hos oss. Rätt balanserade däck slits inte ut lika fort och du blir av med de jobbiga vibrationerna när du kör.

Hitta din närmaste Vianor verkstad redan idag och boka tid för däck- eller bilservice. Du kan boka en tid antingen via vår hemsida, via telefon eller genom att prata med vår kundtjänst via chatt.

Dags för nya däck?

Dags för nya däck?

Här kan du söka efter däck genom att fulla i reg.nr eller ange bilmodell eller däckdimension

Sök däck